De top 3 marketingtrends van 2021 voor MKB bedrijven | Blog | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

4 december 2020

Een aantal weken geleden vroegen wij aan onze LinkedIn-volgers - voornamelijk marketing en communicatie professionals - of er binnen de eigen organisatie nog in marketing wordt geïnvesteerd. Ruim 75% gaf aan dat dit, juist in coronatijd, absoluut het geval is. Engagement met de doelgroep wordt, binnen veel organisaties, belangrijker gevonden dan ooit. Bij We KnowPeople denken wij hier uiteraard net zo over; de inzet van marketing is én blijft, ook in coronatijd en ook in 2021, bepalend voor het succes van organisaties. Wil jij als midden- en kleinbedrijf goed voorbereid zijn op de marketing trends en ontwikkelingen van 2021? Wij helpen je graag op weg met deze top 3!

Datagedreven marketing    

Onderhand een veelgebruikt buzzword, maar we kunnen er nu écht niet meer omheen: datagedreven marketing. Wat is nu precies datagedreven marketing? Bij datagedreven marketing komen marketingkeuzes voort uit de analyse van (klant)gegevens. Blijkt bijvoorbeeld uit jouw analyse dat jouw doelgroep vooral op specifieke dagen of tijden online actief is? Wellicht goed om juist op die specifieke dagen of tijden online campagnes in te zetten. Datagedreven marketing wordt in 2021 steeds belangrijker; het zorgt er namelijk voor dat je heel gericht jouw marketingactiviteiten en -budget kan inzetten om vooraf gedefinieerde doelstellingen te behalen. Dus: niet sturen op basis van onderbuikgevoel, maar op basis van harde feiten. Hoewel veel grote organisaties al volledig data driven zijn ingericht en zweren bij een datagedreven marketingaanpak, is het voor veel organisaties actief in het MKB nog een ver-van-mijn-bed-show. Gelukkig hoeft een datagedreven marketingaanpak helemaal niet ingewikkeld te zijn. Belangrijk hierbij is vooral het gebruik van goede marketing tools. Veel MKB’ers zijn al bekend met tools zoals: Hubspot, Google Analytics, Google Ads en Mailchimp. Maar kijk ook eens verder dan de bekende tools, denk hierbij bijvoorbeeld aan: Semrush of Hotjar. Uiteraard mag ook de invloed van de inzet van goede (online) marketeers niet worden onderschat, wil jij hier graag meer over weten? Neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee! 

Hybride events

Toen de coronacrisis begin dit jaar toesloeg, was de impact hiervan voor veel ondernemers direct voelbaar. Beurzen, evenementen en bijeenkomsten konden niet doorgaan, of moesten worden vervangen door online varianten. Dit bleek een leerzame periode. Sommige evenementen leenden zich erg goed voor een online variant, terwijl bij andere evenementen de overall engagement tegenviel. Zo is de drempel om je voor een online kennissessie in te schrijven erg laag, maar gebeurt het jou ook niet vaak dat je uiteindelijk toch niet inlogt? De opname krijg je achteraf vaak toch wel toegestuurd. Andere evenementen zagen juist weer een toename van het aantal (online) deelnemers, denk aan congressen die ineens voor een veel groter publiek toegankelijk werden. Wat we in 2021 meer zullen gaan zien zijn zogenaamde hybride evenementen. Dit zijn evenementen met een online en offline component. Het evenement kan bijvoorbeeld deels online plaatsvinden; of online voor een specifieke groep deelnemers (denk hierbij aan: deelnemers uit het buitenland, of deelnemers die niet fysiek aanwezig kunnen zijn). 

Contentmarketing

Even een opfrisser, wat is contentmarketing ook alweer? Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij content wordt gebruikt. Bij content kan je denken aan:

  • een blogartikel
  • video
  • social media post
  • whitepaper
  • of bijvoorbeeld een nieuwsbrief

Bij content marketing staat het leveren van relevante en nuttige informatie aan een specifieke doelgroep centraal. Het uiteindelijke doel is het het opzetten of versterken van een positieve klantrelatie. De opmars van content marketing zet ook in 2021 massaal door. Steeds meer organisaties zijn de afgelopen jaren begonnen met het inzetten van waardevolle content als onderdeel van hun marketingstrategie. En niet zonder succes. Zo ontvangen bedrijven die content marketing inzetten meer leads, en 90% van de consumenten geeft aan content van organisaties als nuttig te ervaren. Anders gezegd: goede content marketing werkt dus gewoon, en steeds meer organisaties zullen dit in 2021 gaan inzien en ervaren.

Wil jij aan de slag met deze 3 marketing trends van 2021? Maar mis je wellicht de kennis, ervaring of de marketeers om hier echt serieus stappen in te zetten? Wij helpen je graag op weg met het vinden van de juiste marketeer. Neem gerust vrijblijvend contact op.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken