De kracht van marketing door medewerkers | We Know People

De kracht van marketing door medewerkers

8 juli 2024

In onze rubriek 'We Know People Aan Het Woord' laten we mensen uit ons netwerk hun ervaringen en inzichten delen. In deze blog delen we de waardevolle visie van Jolanda van de Meent, een ervaren marketeer en oprichter van het strategisch marketingbureau Het Merkhuis. Met haar jarenlange ervaring en expertise helpt ze organisaties hun merk te versterken en hun plek in de markt te claimen. In haar blog deelt Jolanda haar visie op marketing en deelt ze het geheim van het creëren van een stevig marketing fundament.

Marketingmagie
Als ik het met klanten over marketing heb, dan hoor ik vaak hetzelfde. Het alleen gaat over online zichtbaarheid om potentiële klanten te bereiken. “Als ik maar vaak genoeg online zichtbaar ben, dan komen de klanten vanzelf”.  Of er wordt alleen in middelen gedacht: “Met een website, kunnen we laten zien wat we doen, dan vinden de klant ons vanzelf”. 

Als marketing zo eenvoudig zou zijn, dan waren alle marketeers in Nederland (en daarbuiten) overbodig. Naast het feit dat marketing het mooiste vak is wat er bestaat (oké, ik ben bevooroordeeld), is marketing geen trucje om wonderen te verrichten. Marketing begint met een plan, waarbij het niet alleen gaat om klanten te werven om omzet te maken. Medewerkers spelen hierin een even belangrijke rol.

Het fundament van marketing
Een marketingplan maken is als het bouwen van een huis. Als je een huis wil bouwen op een mooi stuk grond, een droomplek, wat is het eerste wat je wil doen? Je gaat het huis al inrichten met mooie behangetjes en fancy meubeltjes. Maar waar ga je die behangetjes ophangen, als er nog geen huis kan staan? En hoe ga je het huis bouwen, als er nog geen fundament is? Een huis bouwen zonder fundament, zorgt dat er scheuren in de muren ontstaan en dat het huis scheef gaat zakken. Niet werken aan een merkfundament, is werken aan marketing zonder plan.

De behangetjes, dat zijn middelen, zoals een website, of social media. Daar wordt meestal het eerste aan gedacht. Maar je kan niet aan de slag gaan met social media als je helemaal nog niet weet in welke kamer (de verschillende doelen) dit behangetje het beste tot zijn recht komt. En je kan al helemaal geen huis bouwen, als je (merk)fundament niet op orde hebt. Het fundament dat bestaat uit de doelgroepen, USP’s, de merkwaarden, klanteninzichten en alles wat je nodig hebt om een merkessentie te bepalen. 

Dus als je nieuwe klanten én nieuwe medewerkers wil aantrekken, kijk dan eerst onder de grond of jouw fundament aandacht nodig heeft, voordat je aan de slag gaat met behangen van het huis.

Buiten winnen is binnen beginnen
Meer klanten, daar doen we het vaak voor. Want zonder klanten, geen opdrachten en zonder opdrachten, geen omzet. Logisch dat klanten de doelgroep zijn. Hierin kunnen we ook nog onderscheid maken in verschillende typen klanten die op verschillende manieren bereikt kunnen worden. Een doelgroep in het fundament van het (merk)huis die vaak vergeten wordt, is de medewerker. Leuk als je klanten weet te bereiken, maar hoe ga je deze klanten bedienen, als je niet voldoende (gemotiveerd) personeel hebt? En misschien nog wel veel belangrijker, hoe zorg je ervoor dat het personeel dat je wel hebt, niet via de achterdeur weer verdwijnt?

Buiten winnen is binnen beginnen. Is het voor de medewerkers duidelijk wat het fundament inhoudt? Passen ze dit toe in hun dagelijkse werkzaamheden? Zijn de medewerkers op de hoogte van de doelen van de organisatie en wat hiervoor nodig is om deze te bereiken? Hebben de medewerkers inbreng in hoe deze doelen behaald kunnen worden? De medewerkers zijn niet alleen een ambassadeur van de organisatie, maar met medewerkers die vol passie betrokken zijn bij het merk, de organisatie, daarmee ga je die klanten aantrekken die de organisatie nodig heeft. Jouw medewerkers zijn onderdeel van het fundament.

Effectieve marketing i.p.v. marketingmagie
Stop met hopen op marketingmagie door met losse flodders alles online te zetten en start met effectieve marketing vanuit de basis. Betrek de medewerkers erbij om het merkfundament te bepalen, zodat het merk ook van hen is. Creëer merkambassadeurs en gebruik (potentiële) medewerkers áltijd als 1 van de doelgroepen om deze nooit meer te vergeten. 

Over Jolanda van de Meent
Mijn naam is Jolanda van de Meent en met mijn strategisch marketingbureau Het Merkhuis help ik organisaties met ambitie die met een frisse blik de volgende stap durven te zetten. Met merkenbouwen vanuit een stevig merkfundament, strategisch marketingplan en spot-on creatief concept zorgen we ervoor dat elke organisatie zijn plek in de markt kan claimen.

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.