Werken bij Vandersanden: ‘Wij willen koploper zijn in onze industrie’ | We Know People

Werken bij Vandersanden: ‘Wij willen koploper zijn in onze industrie’

15 mei 2023

Bij We Know People werken we samen met veel verschillende bedrijven. Vacatureteksten en gesprekken met onze Recruitment Consultants geven kandidaten een goed beeld van een bedrijf, maar nog leuker is het om wat inside information te krijgen en van werknemers te horen hoe zij het werk ervaren. Om meer te weten te komen over baksteenfabrikant Vandersanden spraken we met Bart Hesen. Hij werkt voor Vandersanden als Marketeer Bestrating.

Hi Bart, hoe introduceer jij Vandersanden bij mensen die jullie nog niet kennen?
‘Als een ambitieuze fabrikant van duurzame bakstenen en baksteenoplossingen. Wij richten ons zowel op gevels als straten en tuinen. Wij zetten enorm in op duurzaamheid en innovatie om als familiebedrijf te kunnen blijven ondernemen voor volgende generaties. We hebben veel ambitie om verder te komen en koploper te zijn in onze industrie. Dat betekent niet dat we per se marktleider moeten zijn, maar we willen wel graag het voortouw nemen in nieuwe ontwikkelingen, zoals duurzaamheid. Dat vinden wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid en dragen we graag uit. We noemen dit ook wel collectief welzijn.’

Wat is jouw eigen rol binnen Vandersanden?
‘Ik ben verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van het segment gebakken bestrating. Samen met de Marketing Coördinator Bestrating geef ik invulling aan de marketingcommunicatie in de verschillende landen op gebied van openbare ruimte en tuin. We zijn onderdeel van een team van zo'n twintig marketing collega's. Ik ben al mijn hele carrière marketeer en na een overname ben ik in 2017 bij Vandersanden terechtgekomen. Sindsdien heb ik de ruimte gekregen om te groeien en vervul ik nu deze uitdagende en boeiende rol.’

Jullie zijn actief in meerdere landen, zoals onder meer Nederland, België, Duitsland en Engeland. Wat brengt dat schaken op meerdere borden met zich mee?
‘Je moet het leuk vinden om tegelijkertijd met verschillende landen en op verschillende markten bezig te zijn. Daarbij moet je natuurlijk ook de finesses voelen in iedere markt. Bakstenen en bestrating zijn in zekere zin universeel en tijdloos, maar toch zijn er ook verschillen per land. Nederland is een typisch baksteenland, maar in Duitsland is dit bijvoorbeeld net weer anders. Als je het leuk vindt om daar tussen te schakelen en met veel verschillende mensen te werken, dan ben je bij ons helemaal op de juiste plek.’

Waarom vind jij je werk bij Vandersanden leuk?
‘Ik vind de markt en de mensen met wie ik werk heel leuk. De afwisseling tussen zakelijke doelgroepen als gemeenteambtenaren, architecten en aan de andere kant consumenten is erg inspirerend en mooi. Daarnaast vind ik écht dat we een mooi natuurproduct maken en dit telkens verder doorontwikkelen. Baksteen lijkt op het eerste oog misschien een simpel bouwproduct, maar er gaat een hele boeiende en duurzame wereld achter schuil, vol architectuur ook. De baksteen is een eeuwenoud product en wordt onder andere gemaakt van de hernieuwbare grondstof rivierklei, maar we staan op dit moment aan de vooravond van grote veranderingen. We willen in 2050 co2-neutraal produceren en zetten hier concrete stappen in. Daarbij zoeken we ook naar nieuwe producten, diensten en productiemethoden. Dat is natuurlijk wel een uitdaging. Ook vindt er in de bouwsector een digitaliseringslag plaats. Het is erg interessant om dat mee te maken en om hier vanuit het marketingvak op in te spelen.’

Wat kun je vertellen over jullie werksfeer?
‘We zijn een vrij platte organisatie zonder heel veel gelaagdheid. De lijnen zijn kort en het wordt juist aangemoedigd om open met elkaar te communiceren. Het is niet erg formeel. Vanuit marketing werken we ook veel met sales en onze klantenservice samen, om zo als één commercieel team op te treden. Die samenwerkingen verlopen snel en goed. Buiten ons werk zijn er regelmatig borrels, gaan we wel eens gezamenlijk lunchen en hebben we jaarlijks een groot teamuitje. Dat is verspreid over twee dagen en zorgt ervoor dat we elkaar beter leren kennen en het gezellig hebben. Er is een leuke dynamiek bij ons op de werkvloer.’

Welke eigenschappen en kwaliteiten zoeken jullie in nieuwe medewerkers?
‘Wij vinden het belangrijk dat je het leuk vindt om met mensen samen te werken. Door de meerdere landen en diverse markten waar wij actief zijn, heb je ook met vrij veel verschillende collega’s te maken. Als je dat sociale aspect en die manier van samenwerken fijn vindt, dan pas je goed bij ons. Daarnaast helpt het om flexibel te zijn en snel te kunnen schakelen. En veel van onze mensen zijn ambitieus en gedreven om samen mooie dingen te realiseren. Die motivatie mag iemand bij Vandersanden ook met zich meebrengen.’

Wat maakt de rol van Marketing Coördinator bij Vandersanden interessant?
'Dat je in deze rol met heel veel facetten van het marketingvak bezig bent en hier ook een leidende rol in vertolkt. Je hebt vanuit een outside-in gedachte contact met marktpartijen, maar natuurlijk ook met onze marketingcollega’s, andere betrokken afdelingen en zeker ook externe bureaus. In deze rol ben je constant met veel verschillende dingen bezig en heb je een helikopterview. Dat maakt het in mijn ogen ook heel leuk.'

Ben jij enthousiast geworden? Solliciteer dan hier voor de functie van Marketing Coördinator bij Vandersanden!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken