E-commerce Manager zijn bij Kamera Express, hoe is dat? | We Know People

In gesprek met Erwin Rombouts, E-Commerce Manager bij Kamera Express

13 juli 2023

Bij We Know People werken we samen met veel verschillende bedrijven. Vacatureteksten en gesprekken met onze Recruitment Consultants geven kandidaten een goed beeld van een bedrijf, maar nog leuker is het om wat inside information te krijgen en van een werknemer te horen hoe hij of zij het werk ervaart. Om meer te weten te komen over foto- en video-specialist Kamera Express spraken we met Erwin Rombouts, sinds ruim een jaar de E-Commerce Manager bij Kamera Express.

Hoi Erwin, hoe zou jij Kamera Express introduceren?
“Wij verkopen zowel on- als offline alles wat met foto en video te maken heeft. Naast de verkoop van producten hebben we daaromheen ook allerlei services. Je kunt bij ons je foto’s laten afdrukken in een fotoboek of zelfs als wanddecoratie. Daarnaast hebben we ook een rental-tak, waardoor je gemakkelijk camera’s of accessoires kunt bijhuren als je bijvoorbeeld een mooie reis gaat maken. Ook hebben we een Academy die gratis beschikbaar is voor onze klanten, zodat zij een betere video- of fotograaf kunnen worden. We werken met A-merken, zoals Canon, Sony en Nikon en zorgen er dus voor dat mensen voor alles rondom foto en video bij ons terecht kunnen.”

Wat is jouw rol binnen Kamera Express?
“Als E-commerce Manager ben ik verantwoordelijk voor de digitale ervaring binnen Kamera Express. We zijn een pure omnichannel-speler. De helft van onze business bevindt zich online, in onze verschillende webshops. De andere helft vindt plaats in onze winkels. De digitale tak binnen Kamera Express is verdeeld over vier teams: Digital Marketing, Webdevelopment, Websitespecialisten en CRM-team. Al deze teams hebben een eigen Team Lead en ik geef de overkoepelende leiding aan deze afdelingen.”

Hoe ben je hier terecht gekomen?
“Ik werkte hiervoor ook al als E-Commerce Manager bij Goossens Wonen & Slapen. Dat bedrijf heeft een enorme groei doorgemaakt en ik was daarbij verantwoordelijk voor de digitale transformatie. In de tijd dat ik er werkte is Goossens van een traditionele meubelretailer getransformeerd naar een klantgerichte omnichannel-organisatie. Die ervaringen heb ik meegenomen naar Kamera Express en dat past hier heel goed.”

Jullie maken inderdaad een grote groei door. Ook op internationaal vlak, toch?
“Ja, absoluut. Wij zijn actief in tien landen en inmiddels komt er ook meer omzet uit het buitenland dan uit Nederland. Een jaar geleden was dat nog niet zo, maar we groeien ontzettend snel. Dat komt ook doordat we een investeringsmaatschappij achter ons hebben. Mede daardoor hebben we vorig jaar twee grote overnames kunnen doen in België en Duitsland. Bij die overnames komen verschillende labels mee, waardoor we als Kamera Express nu onder zes verschillende merknamen werken. Dit willen we geleidelijk gaan fuseren onder de vlag van Kamera Express, maar op dit moment zijn de merknamen lokaal nog zó sterk. Om dat te benutten hanteren we voorlopig de verschillende labels. Wij werken volgens een Buy & Build-strategy, waarmee we Kamera Express willen laten uitbreiden. Dit gaat goed en ook internationaal groeien we dus hard. In Nederland hebben we momenteel dertien fysieke winkels, in België en Duitsland allebei tien en in Luxemburg hebben we er twee.”

Wat maakt het leuk om voor Kamera Express te werken?
“Het is een heel ondernemend bedrijf. Door de grote en snelle groei die we doormaken zijn misschien niet alle processen al perfect geregeld, maar dat geeft je wel de kans om vanuit iedere functie binnen ons bedrijf initiatief te nemen om zaken op de best mogelijke manier in te richten. Zodoende kun je vanuit iedere functie serieus impact maken en helpen om het bedrijf weer verder te laten groeien en professionaliseren. Dat is ontzettend leuk en motiverend. Verder vind ik het fijn dat we intern informeel met elkaar omgaan. We hebben een jonge CEO en er werken veel jonge mensen binnen ons bedrijf. Dat voel je ook echt. Iedereen staat altijd aan, zit vol goede ideeën en is bereid om elkaar te helpen. Die cultuur is goed. Daarnaast is ons personeel erg divers, waardoor je je met iedere achtergrond thuis zult voelen binnen ons bedrijf. Verder hebben we veel borrels, is er een mooie kantine met een pool- en tafeltennistafel en trekken collega’s buiten het werk ook veel met elkaar op. Dat is leuk om te zien en zegt veel over de sfeer die er binnen ons bedrijf hangt.”

Hoe belangrijk is het bij jullie om affiniteit met camera’s te hebben?
“Het is geen harde vereiste, maar er werken wel veel fotografen of mensen die passie hebben voor film en fotografie bij ons. Die vibe hangt natuurlijk wel binnen ons bedrijf en we hebben bijvoorbeeld ook een team van Content Creators, maar het is zeker niet in iedere rol essentieel om een achtergrond in video- of fotografie te hebben. 

Wat maakt het voor een Online Marketeer interessant om bij jullie te werken?
“Het niveau van onze Digital Marketingafdeling is hoog, waardoor het sowieso uitdagend is om op deze afdeling te werken. De internationalisering is ontzettend gaaf en om dat door te kunnen zetten zijn we gefixeerd op data. Daarvoor werken we ook samen met goede Agency’s die ons hierbij werk uit handen nemen. Als jij de brug kan slaan tussen deze Agency’s en onze marketingafdeling, dan ben je in deze rol op de juiste plek. Als Online Marketeer werk je bij ons met de grootste budgetten. De innovatiedrang ligt hoog en dat moet ook om te kunnen concurreren met Mediamarkt, Amazon, bol.com en Coolblue. Om die strijd aan te gaan en op internationale schaal actief te zijn, is heel gaaf.”

En waarom zou je als CRM-Manager bij Kamera Express willen werken?
“CRM is één van onze grootste strategische pijlers. Bij Kamera Express besteden we veel aandacht aan onze omnichannelstrategie en daarbij is de klantreis ontzettend belangrijk. Die willen we zo optimaliseren dat de Customer Lifetime Value toeneemt en klanten loyaal worden aan Kamera Express. Mensen zijn video- of fotograaf voor hun hele leven, niet alleen bij de eerste aankoop. Het is heel interessant om de klant te blijven boeien en dat doen we bijvoorbeeld middels Community-building, waarbij met middels Print, Rental en onze Academy een extra beleving creëren. Als CRM-Manager loop je hierin voorop.”   
 

Benieuwd naar de vacatures bij Kamera Express? Je vindt ze hier. 

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.