In gesprek met Robert Veltkamp, Manager Online Marketing bij viaBOVAG.nl

In gesprek met Robert Veltkamp, Manager Online Marketing bij viaBOVAG.nl

6 juli 2022

Bij We Know People werken we samen met veel verschillende bedrijven. Vacatureteksten en gesprekken met onze Recruitment Consultants geven kandidaten een goed beeld van een bedrijf, maar nog leuker is het om wat inside information te krijgen en van een werknemer te horen hoe hij of zij het werk ervaart. Om meer te weten te komen over mobiliteitsplatform viaBOVAG.nl spraken we met Robert Veltkamp, sinds drie jaar de Manager Online Marketing bij viaBOVAG.nl. 

Hoi Robert, hoe zou jij viaBOVAG.nl introduceren bij mensen die jullie nog niet kennen?

“Wij zijn de helpende hand van rijdend Nederland, zoals we zelf altijd zeggen. ViaBOVAG.nl is een betrouwbaar platform waar vraag en aanbod van vervoersmiddelen samenkomen. We bieden auto’s, fietsen, motors, campers en caravans aan. Ons doel is om mensen veilig de weg op laten gaan in vervoer dat bij hen past en kwalitatief in orde is. We zijn niet voor niets de grootste aanbieder van nieuwe en gebruikte occasions met garantie. Dat kunnen we zijn doordat we sterke merken achter ons hebben staan. BOVAG en Bovemij zijn beide voor de helft aandeelhouder.”

Wat is jouw rol binnen viaBOVAG.nl?
“Ik ben de Manager Online Marketing. In die rol ben ik verantwoordelijk voor de digitale doorgroei van viaBOVAG.nl op het gebied van SEO, SEA, content en conversieoptimalisatie en -personalisatie. Ik moet ervoor zorgen dat we op deze gebieden onze targets halen en dat we de klantbeleving continu doorontwikkelen. Daarnaast ben ik mede-verantwoordelijk voor onze branding. Ik ben natuurlijk vooral bezig met onze Online Marketing, maar ik denk bijvoorbeeld ook mee over onze radio- en TV-commercials. Als Manager Online Marketing stuur ik een team van vijf marketeers aan en daarnaast werken we met veel bureau’s samen. We hebben veel externe samenwerkingen, bijvoorbeeld met tekstschrijvers die content maken over auto’s of fietsen. Zulke zaken besteden we uit.”

Hoe ben je bij viaBOVAG.nl terechtgekomen?
“Ik ben ruim drie jaar geleden bij viaBOVAG.nl begonnen. Daarvoor heb ik jarenlang bij een online marketingbureau gewerkt. Daar ben ik heel breed opgeleid, maar ben ik mij uiteindelijk meer gaan richten op data en analytics. Dat beviel goed, maar mede door een verhuizing was ik toe aan iets anders. Toen kwam viaBOVAG.nl op mijn pad en ben ik hier als eerste Online Marketeer begonnen. Ons platform bestond op dat moment al, maar was puur ontwikkeld door developers. Technisch zat het goed in elkaar, maar er was minder nagedacht over gebruikersgemak en vindbaarheid. Daar ben ik toen mee begonnen. In drie jaar tijd zijn we gegroeid naar ruim twee miljoen maandelijkse sessies op onze website en qua SEO zijn we onze grootste concurrenten inmiddels voorbij. Het is heel mooi om die groei mee te mogen maken.”

Hoe verhouden jullie je ten opzichte van grote concurrenten?
“We groeien hard en de consumenten waarderen ons erg goed. Qua verkeer zitten we iets onder de concurrenten, maar dat komt ook doordat we nog niet zolang bestaan en mensen kopen eens in de zoveel jaar een andere auto. Ook hebben we qua aantal auto’s iets minder auto’s dan onze concurrenten, maar dat komt ook doordat al ons aanbod minimaal 12 maanden BOVAG Garantie heeft. Bij ons vind je waarschijnlijk niet je eerste auto als je een beperkt budget hebt. We hebben een kwalitatief aanbod met garanties en zekerheden. Wat onze voornaamste concurrenten niet hebben, is betrouwbaar aanbod van fietsen, motoren, campers, vouwwagens en caravans. En wij bieden een online autoverkoopservice, waar de consument zijn auto kan verkopen aan ons.”

Wat maakt het voor jou leuk om voor viaBOVAG.nl te werken?
“Ik vind het vooral gaaf dat je aan een succesvol platform kunt werken waarvan de potentie enorm is. Je kunt nieuwe proposities ontwikkelen en lanceren en op die manier stap voor stap bijdragen aan het succes. Als je van mensen hoort dat zij via viaBOVAG.nl een auto hebben gekocht, dan geeft dat natuurlijk ontzettend veel voldoening.”

Hoe gaan medewerkers bij jullie met elkaar om?
“Heel informeel. We werken heel plezierig samen en er hangt een fijne sfeer binnen het bedrijf. Bij ons hoofdkantoor in Bunnik hebben we een bar. Hier doen we op vrijdagmiddag meestal gezamenlijk een borreltje en daarnaast zijn er ook regelmatig andere activiteiten, zoals een BBQ of met de personeelsvereniging ijskarten. Op werkvlak vult iedereen elkaar aan. We nemen ook regelmatig werk van elkaar over, want wij willen namelijk heel graag al onze kanalen met elkaar combineren. Daarvoor kijken wij heel erg naar hoe we met SEO onze SEA kunnen versterken, of hoe we met SEA meer conversieoptimalisatie kunnen realiseren. Al die kanalen hebben ontzettend veel interactie met elkaar en dat betekent dat onze teamleden veel met elkaar samenwerken. Een Paid Media Specialist kan bijvoorbeeld veel beter worden in zijn/haar vakgebied als hij/zij ook weet hoe inzichten vanuit SEO of conversieoptimalisatie zijn te gebruiken binnen Paid Media. Op zo’n manier versterken we elkaar.”

Wat maakt het voor een CRO-Marketeer interessant om bij jullie te werken?
“We hebben veel proposities die qua doelgroep redelijk van elkaar verschillen. Het is heel leerzaam om die diverse doelgroepen op passende wijze te bereiken en daar hebben we ook mooie tools voor. Daarnaast kun je je bij ons écht ontwikkelen.We proberen onze medewerkers verder te ontwikkelen in hun specialisme, maar ook uit hun comfortzone te halen en te trainen in dingen waar zij nog beter in kunnen en willen worden. Daar is passende begeleiding voor, maar daarnaast is er ook veel vrijheid om andere zaken op te pakken als je hier goede ideeën over hebt, bijvoorbeeld met het opzetten van een winactie.”

Wat zoeken jullie in een nieuwe medewerker?
“Om binnen viaBOVAG.nl te kunnen functioneren helpt het om niet op je mondje te zijn gevallen en een personality te hebben. Proactief zijn is wel een vereiste eigenschap bij ons, want je krijgt hier direct veel verantwoordelijkheid en het wordt echt beloond als je initiatief neemt. Als je hierdoor fouten maakt, dan is dit niet erg. Zo lang je maar bereid bent om ervan te leren en het niet nogmaals gebeurt. We zijn nu eenmaal een lerende organisatie en dan hoort dat erbij. De targets liggen wel hoog en de werkdruk daardoor ook. Daar moet je wel tegen kunnen, maar je kunt hier natuurlijk ook veel motivatie uit halen en voldoening halen uit het realiseren van de targets. Het realiseren van targets doen we samen, met alle specialisten in het Online Marketingteam.”

Wat is jullie doel met viaBOVAG.nl voor de langere termijn?
“We willen een nog completer mobiliteitsplatform aanbieden en de beleving van onze consumenten op ons platform verbeteren. Dat gaan we doen door nieuwe proposities te lanceren en nieuwe tools te ontwikkelen. We hebben de potentie om binnen een paar jaar een van de grootste mobiliteitsplatformen van Nederland te worden.”

Lijkt het jou leuk om bij viaBOVAG.nl te werken? Solliciteer hier dan als CRO Marketeer!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken