Hoe ging het verder met We Know People na de oprichting? | We Know People

She believed she could so she did, deel 2: hoe het verder ging met We Know People

3 januari 2023

De week van… Alette 

Cyrille vertelde een aantal weken geleden over de start van We Know People. Een persoonlijk verhaal over onze ondernemersdrang en het grote plezier dat we als zussen samen hebben in het runnen van een bedrijf: het verhaal van hoe We Know People begon. In dit blog wil ik je graag vertellen hoe het verder ging, in de zes jaren na de start van We Know People.

De beginfase

Cyrille schreef in haar blog dat we zijn begonnen in een zolderpand in-house bij ons broertje in Amsterdam; waar de muizen over de toetsenborden liepen. Nou, ik kan je vertellen dat er nog wel een paar van dat soort zolderkamers zijn geweest. Ons tweede pand zat aan de Houtmarkt in Haarlem. Ik zeg pand, maar het waren eigenlijk twee zolderkamers (waarvan één de naam ‘spreekkamer’ kreeg). Het was ontzettend kneuterig.

De pioniersfase

De eerste drie jaar bleven we pionieren. We waren flexibel, gedreven, we gingen er met z’n tweeën voor. In 2014 ontwaakten we langzaam uit de crisis en begon de markt zich voorzichtig te keren naar een meer kandidaat gedreven markt. We besloten toen, in 2014, dat onze ambities groter waren dan wijzelf. Carla van Zanten - gelukkig nog steeds onderdeel van ons team - kwam als Finance Manager als allereerste ons team versterken. Daarmee werd de eerste professionaliseringsslag gezet. Ik factureerde en administreerde tot dusver alles zelf, dus je kan je voorstellen hoe dat eraan toe ging. Vanaf dat moment ging het snel: er kwamen vijf nieuwe mensen bij in een jaar tijd en We Know People groeide van de Alette en Cyrille BV uit tot een waar bedrijf.

Ons broertje vertelde ons toen al om een pand van 400 m² te gaan huren, zodat we in elk geval een tijd vooruit zouden kunnen en echt konden groeien. Wij waren voorzichtiger (zoals veel vrouwelijke ondernemers overigens), en verhuisden eerst naar een woonkamer van 60 m² aan de Papentorenvest. Nou, dat kon natuurlijk ook niet echt. Er konden maar zes bureaus staan! Maar het was best een leuk pand en ik heb veel goede herinneringen aan café Zuidam waar we veel vrijdagmiddagborrels hebben gehad met onze kleine club (en die misschien wel een deukje in hun omzet hebben gezien toen wij naar ons derde pand verhuisden). Maar we kwamen daar wel tot het inzicht dat dit pand onze ambities in de weg stond. En dat betekende: meer risico’s durven nemen en dus een verhuizing naar een grachtenpand aan de Nieuwe Gracht. Op stand, tussen de advocaten en notarissen middenin de stad. 

De managementfase

Door onze groei in de afgelopen jaren is onze rol meer verschoven van Meewerkend Voorvouw naar Manager. De eerste jaren was het doel, naar mijn mening, vooral te komen tot een heldere positionering. Nu we groter zijn, ligt de focus meer op de ontwikkeling van processen en het verder professionaliseren van We Know People. Wij worstelen hierin soms met de verschillende petten, rollen en aandachtsgebieden. Functionele verantwoordelijkheden (HR/ Marketing/ Sales/ Operations) zijn voor een groot deel nog nevenfuncties van ons. Ons belangrijkste aandachtspunt is het schaalbaar maken van We Know People en het minder aan ons te laten kleven. Weg van het micromanagement en meer verantwoordelijkheid neerleggen binnen de organisatie. “The bottleneck is always at the top of the bottle” is een mooi Amerikaans gezegde. Maar het is een heel proces om los te leren laten. 

Groeipijn

Zoals je weet gaat groei niet zonder slag of stoot. Soms doe je eerst een stap terug om er vervolgens weer twee vooruit te kunnen zetten. Een bedrijf laten groeien is te vergelijken met het klimmen van een berg: je moet een plan hebben om de top te bereiken. Met passie en doorzettingsvermogen kan je er komen, maar altijd stapje voor stapje en nooit in één rechte lijn. 

‘’Een bedrijf laten groeien is te vergelijken met het klimmen van een berg’’ 

Wist je dat maar een fractie van de start-ups het uiteindelijk weet te redden? Volgens Verne Harnish zijn er 28 miljoen bedrijven in Amerika waarvan slechts 4% boven de omzet van 1 miljoen weet te komen. Dat het niet altijd makkelijk is om je bedrijf te laten groeien, hebben we aan den lijve ondervonden. Ik dacht altijd dat met meer medewerkers, meer klanten en meer resources het makkelijker zou worden, maar met deze groei neemt de complexiteit toe en daarmee de noodzaak voor afstemming. 

Dat heel weinig startups fase één doorkomen, geeft in elk geval wel aan dat we veel goed doen met We Know People. Ik moest ontzettend lachen om het groeimodel van Greiner, bij het lezen over procesoptimalisatie. Het is gewoon zo herkenbaar! Daar zitten we met ons bedrijf nu ook middenin. Blijkbaar vinden we allemaal opnieuw het wiel uit, en gaan alle ondernemers door dezelfde fases.

2017: het jaar van de professionalisering

Terugkijkend op 2017 zie ik vooral de successen: we hebben mooie nieuwe klanten mogen verwelkomen en bestaande samenwerkingen verder kunnen uitbouwen. We hebben hele grote stappen gezet op het gebied van online marketing en content. Ik ben trots op de ruim 2250 volgers die we inmiddels op LinkedIn hebben; en de hoogste engagement op LinkedIn binnen ons vakgebied. We hebben dit jaar ook een veel hogere conversie naar site gerealiseerd. En onze nieuwe website wordt eind januari opgeleverd. 

Ook hebben we procesmatig stappen gemaakt. We hebben tegenwoordig een gestroomlijnd proces waarin alle vacatures online komen te staan en via social worden uitgezet. We werken met een relevante contentkalender en we hebben een We Know People “tone of voice” ontwikkeld die staat als een huis. We hebben ons CRM systeem Otys verder geoptimaliseerd. Ik vind dit een hele leuke fase: deze snelle groei zien, geeft me heel veel energie. 

En, oh ja: had ik al gezegd dat we wéér gaan verhuizen? Dit keer dan eindelijk naar dat pand van 400m².

Kom maar op met die volgende fases!

Waar we als We Know People voor staan is ondernemerschap: we geven mensen binnen onze organisatie de ruimte om zelf richting te geven aan hun werkende bestaan. Bovenal hebben we plezier in wat we doen en vieren we onze successen. Mensen maken het verschil, dus we hebben de beste mensen nodig om onze ambities waar te maken. Dit zal een van de belangrijkste factoren zijn voor succesvolle groei. Ook in 2018 zal de uitdaging liggen bij het vinden van het juiste talent (zo hebben we onder andere een vacature openstaan voor een Recruitment Consultant Data). Wij hebben er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. Kom maar op met de volgende fase!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.