31 januari 2023
De week van Esmee… In mijn job als Recruitment Consultant bij We Know People houd ik mij dagelijks bezig met het matchen van kandidaten en opdrachtgevers in het marketing vakgebied. Ik vraag mij af of de kandidaten die ik spreek zich er bewust van zijn dat de vakgebieden Recruitment en Marketing eigenlijk heel veel overlap hebben. Zie jij de overeenkomsten niet? Ik leg je uit waarom.
Wikipedia definieert een Recruiter nog als ‘een persoon die als beroep werknemers zoekt’. Deze omschrijving is naar mijn idee wel aan vernieuwing toe. Het zoeken naar werknemers heeft de afgelopen jaren een totaal andere dimensie gekregen.
''De definitie van Recruiter op Wikipedia is wel aan vernieuwing toe.''
Tegenwoordig moet je als Recruitment Consultant van alle markten thuis zijn om succesvol te zijn in het recruitment vak. Een succesvolle Recruiter kruipt steeds vaker in de huid van Marketeer. Door de groei van onder andere online kanalen en de invloed van Employer Branding zie ik steeds meer overlap in de rol van Recruiter en de Marketeer. Recruitment lijkt verdomd veel op Marketing! Laat ik 3 voorbeelden noemen:
Van essentieel belang voor een Marketeer; hetzelfde geldt voor een Recruiter. In de rol van Recruitment Consultant overtuig je de kandidaat om te solliciteren voor die ene job. Het employer brand speelt voor ons als bureaurecruiters altijd op meerdere vlakken een essentiële rol. Niet alleen het imago van onze opdrachtgevers moet overtuigend worden neergezet; de klantbeleving van de merkidentiteit van We Know People is minstens net zo belangrijk.
Ik ga met mijn kandidaten vaak een lange termijn relatie aan; zij worden onze ambassadeurs bij bestaande en potentiële nieuwe opdrachtgevers. De juiste customer experience tijdens een intake bij We Know People is hierbij dan ook essentieel.
Als Marketeer doe je onderzoek naar jouw doelgroep. Communicatie pas je aan op basis van doelgroep segmentatie of persoonlijke 1-op-1 marketing. Ook ik ben hier dagelijks mee bezig.
Mijn doelgroep ben jij - de professional - en ik zoek uit of je open staat voor een nieuwe stap in jouw carrière. Ik zoek op LinkedIn in specifieke regio’s, vakgebieden en skillsets. Kom ik in contact met een potentiële kandidaat? Dan pas ik mijn communicatie aan op deze persoon, zodat mijn kans om hem of haar te enthousiasmeren over een vacature wordt vergroot. In andere woorden: marketing
Na het bepalen van de juiste doelgroep maak je als Marketeer vervolgens je product of dienst bekend bij de doelgroep via externe communicatiemiddelen. Net als een Marketeer ben ik als Recruitment Consultant voor elke vacature op zoek naar de juiste middelen om de juiste aandacht te krijgen voor de betreffende job.
In samenwerking met ons marketing team plaats ik de ene vacature in een jobslot op LinkedIn, de andere zet ik op onze social media pagina, en de derde promoot ik via sponsored updates.
Bovengenoemde aspecten zijn een aantal overeenkomsten die ik dagelijks ervaar in mijn baan als Recruitment Consultant. Voor mij ligt de kracht van ons bureau in onze specialismen. Het feit dat ik zelf dagelijks bezig ben met marketing, maakt dat ik zowel de vacature als de professional goed begrijp. Zo kom ik tot de perfecte match!
''Geloof mij, het geeft echt een extra dimensie aan een intakegesprek als je elkaar herkent als vakgenoten, terwijl je dat op papier eigenlijk niet bent.''
Herken jij bovenstaande? En ben jij toe aan een nieuwe werkomgeving? Als corporate recruiter kom ik graag in contact met collega recruiters, die open staan voor een nieuwe uitdaging. Momenteel hebben wij namelijk 2 interne vacatures open staan, omdat de opdrachten en vacatures weer binnen stromen. Tijdens een (virtuele) koffie/thee pauze vertel ik graag meer over We Know People en hoor graag waar jij naar op zoek bent in een nieuwe baan.
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.