12,5 jaar groei We Know People | We Know People

7 maart 2024

In een exclusief interview delen Alette en Cyrille Bastiaansen hun inspirerende reis van het starten van een bedrijf als zussen tot het opbouwen van een succesvolle onderneming in de recruitmentsector. Lees verder om te ontdekken hoe hun gezamenlijke passie voor ondernemerschap en een nauwe band als zussen hebben bijgedragen aan het unieke karakter en de groei van We Know People.

Waarom ben je met je zus een bedrijf begonnen?
Alette: Wij komen uit een ondernemende familie. Mijn verlangen om te ondernemen begon al in mijn middelbare schooltijd. Opmerkelijk genoeg deelde mijn zus dezelfde ambitie. In de zomer van 2011 waren we beiden een beetje uitgekeken op wat we deden. Onafhankelijk van elkaar overwogen we het ondernemerschap en besloten vrij snel daarna om dat avontuur aan te gaan. Samen is leuker dan alleen.
Cyrille: In die tijd was ik als zelfstandig zzp’er werkzaam in de communicatie. Ik had ondanks het feit dat er een flinke crisis gaande was veel interessante en leuke opdrachten maar ik merkte dat ik na 3 jaar wel dacht “is dit het nu? ‘ Het ondernemerschap kriebelde. We besloten na een avondje uit eten om te stoppen met wat we deden en samen het avontuur aan te gaan.

Hoe zijn jullie destijds op het idee gekomen om een recruitmentbureau te starten?
Cyrille: In 2011 heerste er een economische crisis. Er waren veel mensen die als zelfstandige (zzp’er) aan de slag gingen, niet per se uit vrije wil, maar eerder vanwege een gebrek aan reguliere jobs. Omdat ik zelf ervaring had als zzp’er en een breed netwerk had opgebouwd, kwamen we op het idee om opdrachten bij bedrijven binnen te halen en daar geschikte zzp’ers aan te koppelen. We lieten de zzp’ers betalen voor onze bemiddeling en ontvingen via hen een kickback fee. Zo zijn we eigenlijk ons bedrijf gestart, gebruikmakend van de situatie die de crisis ons bood.

Als je naar de toekomst kijkt, hoe zie je We Know People dan groeien of evolueren?
Alette: We hebben recentelijk twee nieuwe labels opgericht, waarbij we aanzienlijke stappen kunnen zetten en verder kunnen groeien. In de komende jaren verwachten we verder te kunnen uitbreiden en onze positie te verstevigen.  Maar wat ik ook graag zou zien, is de mogelijkheid verkennen om een detacheringlabel op te zetten, waarbij we marketing professionals kunnen detacheren.

Wilde je vroeger altijd al ondernemer worden?
Alette: Ik nam vrij snel het besluit om te gaan ondernemen, al tijdens mijn middelbare schooltijd. Hoewel ik even twijfelde omdat mijn vader arts is en ik overwoog het bèta-profiel te kiezen voor een studie geneeskunde, heb ik uiteindelijk een andere weg gekozen. Het werd al snel duidelijk dat ik iets in bedrijfskunde of economie wilde studeren. Het grappige is dat ik het altijd al riep, zelfs op de middelbare school. Mijn vriendinnen herinneren me er nog steeds aan en maken nog grapjes over “Alette met haar ‘gat in de markt’ company”.
Cyrille: Ik heb eigenlijk geen idee wat ik vroeger precies wilde worden. Volgens mij had ik ooit het idee om met een motor door Afrika te reizen, dus iets avontuurlijks. Tijdens mijn studententijd was ik al wel bezig met het werven van mensen voor het circuit Park Zandvoort, dus misschien zat er al iets van recruitment in mijn interesses. Maar ondernemer worden was iets wat ik altijd al wilde, vooral na mijn opleiding Small Business in Haarlem. Deze opleiding focuste op ondernemerschap, dus vanaf dat moment wilde ik eigenlijk altijd wel mijn eigen bedrijf starten, ook
al wist ik destijds nog niet precies in welke sector.

Wat vind je van het directeurschap?
Cyrille: Een goede vraag. We zijn natuurlijk met zijn tweeën begonnen, en in het begin was ik niet alleen recruiter, maar deden we alles zelf dus ook de boodschappen en de facturen. Toen we personeel aannamen, vielen er bepaalde taken weg. We kregen bijvoorbeeld iemand voor de boekhouding en voor de marketing, waardoor ik geen vacatureteksten meer hoefde te schrijven. Tot zo’n 4 jaar geleden voerde ik ook nog zelf veel werving en selectie opdrachten uit. Mijn rol is inmiddels meer verschoven naar een leidinggevende functie, maar ik vond alles leuk om te doen. Het opbouwen van het bedrijf was geweldig en heel divers. Deze rol is uitdagend omdat je veel meer vanuit een strategisch perspectief moet kijken. Het aansturen van personeel is leuk, maar soms ook uitdagend. Vooral tijdens de coronaperiode was dit intens, met personeel waar je zo veel verantwoordelijkheid voor voelt. Het voegt eigenlijk een extra laag van zorg(en) toe, haha..

Terugkijkend op de afgelopen 12,5 jaar, wat zijn enkele hoogtepunten en uitdagingen geweest voor jullie bedrijf?
Alette: We hebben diverse hoogtepunten beleefd. Ik vond de verhuizingen altijd inspirerend, omdat we steeds naar een ruimer kantoor verhuisden en dat zelf konden inrichten. Ook de teamuitjes waren geweldig; twee jaar geleden zijn we bijvoorbeeld een hele week naar Mallorca gegaan om daar samen te werken en elkaar buiten kantoortijd beter te leren kennen. De lancering van de labels We Know Public en We Know Executives in 2022 was eveneens een hoogtepunt.
Uiteraard zijn er ook uitdagingen geweest. Ondernemerschap gaat nu eenmaal niet altijd over rozen. We begonnen in 2011 tijdens een lange economische crisis, wat niet eenvoudig was. Ook de coronacrisis was een enorme uitdaging die we volop hebben ervaren. In het begin van de pandemie wisten we niet welke kant het opging. Als ondernemers moesten we verantwoordelijkheid nemen voor onze collega’s en proberen alles draaiende te houden in een wereld die tot stilstand kwam en waar iedereen in paniek was. Dat was een flinke opgave. Gelukkig zijn we er goed doorheen gekomen, maar op dat moment vroegen we ons af hoe we dit konden beheersen en of we met het hele team door konden gaan. We hebben dus ook zeker de uitdagingen van het ondernemerschap aan den lijve ondervonden.
Cyrille: Het feit dat we hebben kunnen groeien als bedrijf door het aantrekken van fantastische collega's  en de professionalisering van onze marketingafdeling beschouw ik als absoluut hoogtepunt. In de beginperiode hebben we actief gebruikgemaakt van LinkedIn om ons netwerk op te bouwen, wat nog steeds zijn vruchten afwerpt gezien we momenteel  met een netwerk ruim 22000  relevante connecties hebben, allen werkzaam in het vakgebied. De reis naar Mallorca was eveneens een hoogtepunt, en de start van de labels We Know Public en We Know Executives in 2022 mogen we zeker niet vergeten.
Een dieptepunt was ongetwijfeld de periode van de coronapandemie. Voor veel bedrijven was dit een moeilijke tijd, en dat gold zeker ook voor ons. Een grote uitdaging was het eerste halfjaar van de pandemie, dat heel intens was. De paniek die we toen voelden kan ik me nog goed kan herinneren. Dat was absoluut het dieptepunt van de afgelopen 12,5 jaar.

Welke specifieke mijlpalen of gebeurtenissen hebben jullie samen groots gevierd?
Cyrille: In het begin, toen we nog met zijn tweeën waren, gingen we ieder half jaar naar Beetserzwaag, een landgoed met een chique hotel. Daar verbleven we twee nachten, genoten we van lekker eten en maakten plannen voor het komende half jaar. Daar koester ik fijne herinneringen aan, eigenlijk zouden we dat weer moeten oppakken.
We hebben ook verschillende feesten georganiseerd. Toen we 5 jaar bestonden, nodigden we al onze klanten uit voor een persoonlijke lunch bij Rijks. Bij de opening van ons huidige kantoor organiseerden we een groot openingsfeest. Daarnaast hebben we veel te gekke uitjes, ik kan me nog een heel goed feest herinneren op een partyboot, en natuurlijk ook de workation naar Mallorca. Een ander hoogtepunt was een feest in de Koepel bij van de lancering van de nieuwe labels. We hebben dus heel wat bijzondere momenten gekend en gevierd.

Hoe denk je dat andere naar je kijken
Alette: Ik denk dat mensen mij zien als iemand die zeer gedreven is en een passie voor het werk heeft. Hopelijk ervaren ze mij ook als benaderbaar en open voor feedback. Mijn streven is dat iedereen hier tevreden is en ons beschouwt als een plezierige werkgever. We hebben een werkomgeving gecreëerd waarin wij ons comfortabel voelen en hopen dat anderen dat ook ervaren. Waarschijnlijk zien ze me ook als zakelijk - what you see is what you get. Ik hoop dat ze mij benaderbaar en toegankelijk vinden, en bovenal redelijk.

Welke plaatsing heeft voor jou een speciale betekenis?
Alette: Terugdenkend aan de beginjaren komen vaak de eerste plaatsingen in gedachten. Het is lastig om er zomaar één uit te kiezen. Persoonlijk geniet ik altijd enorm van samenwerken met ondernemers, mensen die hun eigen bedrijf hebben opgebouwd en nu op zoek zijn naar iemand voor een marketingrol. Dit heb ik al een aantal keer gedaan, en het intensieve proces van nauwkeurig kijken naar wie ze naast zich nodig hebben geeft mij veel energie. Het is ook herkenbaar voor mij. Zo heb ik ooit een vriendin van mij geplaatst bij een ontwikkelaar van spellen en speelgoed, en de ondernemer daar had ik een geweldige klik mee. Als je samen tot succes kunt komen, maakt dat ons vak zo bevredigend. Er is niets mooiers dan twee mensen gelukkig maken - zowel de opdrachtgever als de kandidaat. Het zien van een gouden match is werkelijk prachtig.
Cyrille: Er zijn veel prachtige plaatsingen geweest, dus het is moeilijk om er één uit te kiezen. Ik denk dat de allereerste plaatsingen me het meest bijstaat. Het betrof een opdracht bij Pon Automotive, waar ik zelf al een jaar als interimmer had gewerkt. Op dat moment had ik besloten om geen zzp’er meer te zijn vroeg Pon mij terug te komen. In plaats daarvan hebben we de perfecte kandidaat gevonden en daar naar tevredenheid geplaatst. Ook de plaatsingen bij RTL staat me nog helder voor de geest. Altijd een geweldige samenwerking waarin we prachtige plaatsingen hebben gerealiseerd en goede relaties hebben opgebouwd, zoals met Kim. Er heerste vaak een soort crisissfeer waarbij je bijvoorbeeld de volgende dag al iemand moest plaatsen. Dat verliep meestal goed en was heel opwindend.

Wat is de belangrijkste les die jullie hebben geleerd over het scheiden van werk en privé, gezien het feit dat jullie naast zakenpartners ook zussen zijn?
Alette: De belangrijkste les is denk ik dat je af en toe niet over werk moet praten. Het is essentieel om ook gewoon zussen te zijn en die twee aspecten van ons leven te scheiden. Hoewel het zeker niet eenvoudig is, moeten we ervoor waken dat werk en privé niet te veel door elkaar lopen. In het begin was het zeker moeilijk. Het vergt ervaring om te leren wat je wel en niet moet meenemen naar huis.

Hoe denken jullie dat de relatie tussen zussen jullie bedrijf uniek heeft beïnvloed, en wat zijn de voordelen van het delen van zo'n nauwe persoonlijke band in een professionele omgeving?
Cyrille: Ik denk dat het feit dat we zussen zijn, betekent dat we elkaar blindelings vertrouwen, en dat maakt een enorm verschil. We hebben altijd op dat vertrouwen kunnen bouwen, en het vormt een sterke basis voor een stabiel bedrijf. Als zussen kunnen we ook open tegen elkaar zijn, elkaar soms bekritiseren, maar vervolgens een minuut later gewoon weer rustig naast elkaar zitten alsof er niets is gebeurd. Dit kan voor anderen moeilijk te begrijpen zijn, omdat ze ons vooral zien als werkgevers en niet als twee zussen. Het heeft zijn voor- en nadelen maar voor ons werkt het al 12,5 jaar!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.