Hoe sterke interne samenwerking de klantbeleving verbetert | We Know People

Interdisciplinair werken: hoe sterke interne samenwerking de klantbeleving verbetert

10 oktober 2023

Het marketingteam als een aparte afdeling die zich onafhankelijk van de rest van het bedrijf richt op de communicatie naar buiten toe? Dat wordt steeds meer een herinnering uit het verleden. Om de klant goed van dienst te kunnen zijn, is het belangrijk dat de verschillende afdelingen binnen een bedrijf één gestroomlijnde samenwerking vormen. Lees verder om erachter te komen waarom interdisciplinair werken niet meer weg te denken is in een succesvolle bedrijfscultuur, en welke stappen jij als werkgever kan zetten om samenwerking binnen je teams te bevorderen.

Eerder schreven we al over veranderingen in het marketingteam van de toekomst, waarbij we zien dat een nauwe samenwerking tussen marketing en de andere afdelingen steeds belangrijker wordt. Maar wat houdt dat concreet in, zo’n interdisciplinaire samenwerking? Interdisciplinair werken betekent het combineren van diverse vaardigheden, kennis en expertise om complexe problemen op te lossen en innovatieve oplossingen te creëren. Door over de eigen grenzen heen te kijken verbreed je de kijk op je eigen vak, maar krijg je ook inzicht in hoe de verschillende disciplines elkaar versterken.

Interactie in een bedrijf begint met het samen nadenken over een vraagstuk, vanuit een nieuwsgierigheid naar het perspectief van de ander. Er is een gezamenlijk probleem dat wordt bekeken vanuit verschillende disciplines, waarbij iedereen vanuit zijn eigen discipline blijft kijken en werken. Interdisciplinair werken gaat nog een stapje verder: hierbij gaan we ervanuit dat de verschillende disciplines elkaar nodig hebben om het vraagstuk op te lossen. Voor de marketingafdeling kan dit betekenen dat de marketeers nauw samenwerken met de consultants, developers en verkopers in het bedrijf, om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn en samenhang aan te brengen in het merk. Dit is steeds meer van toepassing in het bedrijfsleven in 2023, waarbij producten en diensten complexer worden en de concurrentie groot is.

Interdisciplinair werken: de voordelen voor jouw organisatie
De vraag van de klant verandert snel. Als bedrijf is het belangrijk om hierop in te spelen. We worden ons steeds meer bewust van de onmisbare rol die een sterke samenwerking tussen verschillende teams hierin kan spelen, want het voldoen aan de klantbehoefte beperkt zich niet tot alleen het marketing- en communicatieteam. Door de juiste specialisten bij de projecten te betrekken bundel je het talent van verschillende disciplines of afdelingen om zo tot nieuwe, innovatieve oplossingen te komen. Bovendien bevordert vakoverstijgend werken de efficiëntie binnen het eigen team: vroeger moest een marketing manager soms tegelijkertijd social media specialist, grafisch designer en data-analist zijn, maar bij een interdisciplinair marketingteam kan elke specialist zich richten op dat waar hij of zij het beste in is.

Ook bij de communicatie naar de buitenwereld zien we de voordelen van een nauwe interne samenwerking. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld technologische producten op de markt brengt, zijn het vaak de developers die het meeste verstand hebben van de details rondom de producten. Wanneer er een nieuwe technische update is uitgebracht, wil je dit op de juiste manier naar de klant communiceren. De technische aspecten dienen op een kloppende en begrijpelijke manier te worden uitgelegd, maar tegelijkertijd moet de focus in de communicatie-uitingen liggen op de toegevoegde waarde van de nieuwe update voor de klant – zonder teveel in te gaan op alle details. In zo’n voorbeeld is het belangrijk voor de berichtgeving naar buiten toe dat de marketing- en developmentafdeling beide betrokken zijn bij de communicatie.

Hoe breng je een interdisciplinaire samenwerking in de praktijk?
Genoeg voordelen aan een interdisciplinaire samenwerking dus. Wat kan je als werkgever doen om de onderlinge samenwerking tussen je teams te bevorderen? Interdisciplinariteit begint met het uitwisselen van kennis: je werknemers verdiepen zich in elkaars vakgebied. Dit kan je stimuleren door de week te beginnen met een korte stand-up, waarbij iedereen vertelt waar ze op dit moment aan werken. Besteed ook aandacht aan het faciliteren van een open cultuur waarbij nieuwsgierigheid wordt aangemoedigd. Laat de mensen in je team merken dat het oké is om voor vragen en advies bij jou of bij andere collega’s aan te kloppen. 

Natuurlijk kan er zo nu en dan wrijving ontstaan. Iedereen heeft een eigen manier van werken en dat kan best eens gaan botsen… Maar op de lange termijn zal dit juist positief zijn. Discussies op z’n tijd kunnen veel waarde toevoegen, want ze leggen verschillende perspectieven bloot waarmee je naar een vraagstuk kan kijken. Dit leidt weer tot nieuwe inzichten, oplossingen en innovatie. De kern van het vakoverstijgend werken zit ‘m in de voortdurende reflectie op jezelf en elkaar. Wel is een goede afstemming binnen je team noodzakelijk om met discussies tot een productieve oplossing te komen. Formuleer een duidelijke visie die elk discipline aanspreekt. Zo ontstaat een collectief verantwoordelijkheidsgevoel voor het doel waar jullie samen naar streven.

Interdisciplinair werken begint bij de juiste teamsamenstelling
Een succesvolle, gestroomlijnde samenwerking tussen de afdelingen in jouw bedrijf begint al bij het wervingsproces. Stel een team samen dat bestaat uit verschillende disciplines, met mensen die graag hun kennis delen en van elkaar willen leren. Bij You Know People helpen we je graag op weg. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Aarzel dan niet om contact op te nemen!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.