Gesprek met Mark Swarts, Mark Swarts, Marketing & Communication Manager bij Bouwinvest | We Know People

In gesprek met Mark Swarts, Marketing & Communication Manager bij Bouwinvest

25 juni 2022

Bij We Know People werken we samen met veel verschillende bedrijven. Vacatureteksten en gesprekken met onze Recruitment Consultants geven kandidaten een goed beeld van een bedrijf, maar nog leuker is het om wat inside information te krijgen en van een werknemer te horen hoe hij of zij het werk ervaart. Om meer te weten te komen over Bouwinvest, gespecialiseerde vermogensbeheerder in vastgoed, spraken we met Mark Swarts, die hier sinds een halfjaar Marketing & Communicatie Manager is.

Hoi Mark, hoe zou jij Bouwinvest introduceren aan mensen die jullie niet kennen?
“Wij beleggen geld namens institutionele investeerders, pensioenfondsen, verzekeraars en goede doelen in vastgoed. Dat doen we zowel nationaal als internationaal. Daarbij zetten we breed in en investeren we in vastgoed variërend van zorg, woningen, kantoren, hotels en winkels. We zetten in op het creëren van Real Value for Life, wat wil zeggen dat ons vermogensbeheer bijdraagt aan een duurzame en leefbare omgeving én het verbeteren van pensioenuitkeringen. Dat dragen we ook actief uit naar buiten. Hier zit een mooie groei in en dat zie je ook aan ons totaal belegd vermogen dat jaarlijks stijgt. 

Wat is jouw rol binnen dit bedrijf?
“Ik ben Marketing & Communicatie Manager. Op deze afdeling werken we met zeven personen, waarbij iedereen zich erop focust om een aantal strategische thema’s van Bouwinvest zowel intern als extern onder de aandacht te brengen. Daarbij richt ik mij onder andere op het doorontwikkelen van het thema duurzaamheid. Ook zijn wij verantwoordelijk voor de persberichten en richten we ons op arbeidsmarktcommunicatie. Dit doen we in samenwerking met HR 

Hoe ben je bij Bouwinvest in deze functie terechtgekomen?
“Ik heb vijf jaar als communicatieadviseur  woordvoerder gewerkt voor Van Doorne, een advocatenkantoor in Amsterdam. Daarvoor werkte ik bij Federatie Financieel Planners, dat is een keurmerkorganisatie voor financiële planners en financieel adviseurs. Voor die tijd heb ik ruim acht jaar voor mezelf gewerkt in de journalistiek en communicatiebranche. Zodoende heb ik een diverse achtergrond, maar wel één die eigenlijk perfect aansluit bij Bouwinvest. Ik vind het leuk dat alles hier samenkomt.”

Jullie zeggen financieel én maatschappelijk rendement te willen behalen. Hoe combineren jullie deze doelstelling?
“We hebben strategisch goed bepaald waar we wel en juist niet in willen investeren. We doen alles om Real Value for Life te creëren, zowel financieel als maatschappelijk. Dat is ons doel. Voor we een investering doen wordt daarom heel nauwkeurig gekeken of het bijvoorbeeld een duurzaam gebouw is en een inclusieve leefomgeving heeft. Wanneer dit niet het geval is, hoe kunnen we dit dan realiseren.  Bouwinvest vindt het heel belangrijk om maatschappelijk bewust in vastgoed te investeren, ook als dit betekent dat iets minder rendement oplevert. We zijn nu zelfs bezig om een impactfonds op te zetten.Hierbij ligt de focus met name op het maatschappelijke rendement dat we met de investering maken, naast het financiële aspect. Dat is een belangrijke verschuiving.”

Is het voor jullie medewerkers ook belangrijk om affiniteit met dit soort maatschappelijk bewuste initiatieven te hebben?
“Ja, want iedereen is hier wel direct of indirect bij betrokken. Ik ben zelf bijvoorbeeld niet direct betrokken bij de aanschaf van een gebouw, maar ik moet hier wel over communiceren. Als dat maatschappelijk bewustzijn mij niet écht zou interesseren, zou het ook lastig worden om hier geloofwaardig over te communiceren. Bij al ons personeel zien we eigenlijk dat zij al een intrinsieke motivatie hebben om een maatschappelijke bijdrage te leveren voordat ze bij ons komen werken.” 

Hoe vind je het om bij Bouwinvest te werken?
“Ik kom van de Zuidas af, al werkte ik daar bij een redelijk informeel kantoor. Ik wist vooraf niet echt wat ik bij Bouwinvest kon verwachten, maar ik moet zeggen dat dit een heel fijn, informeel en persoonlijk bedrijf is, hoewel er ruim 200 mensen werken. De familiaire waarden worden gekoppeld aan professionaliteit en die combinatie bevalt mij heel goed. Bouwinvest is een heel fijn bedrijf, waar ik mij vanaf de eerste dag thuis voel. Er is een hele goed balans tussen personeel dat hier al heel lang werkt en frisse krachten. Veel medewerkers blijven hier heel lang hangen, dat is vaak een goed teken. Iedereen die hier werkt is eerlijk en oprecht, dat kenmerkt Bouwinvest wel echt voor mij en versterkt het teamgevoel. Daarnaast wordt er veel gedaan om het de medewerkers naar de zin te maken. De arbeidsvoorwaarden zijn goed, we werken in een recent gerenoveerd kantoor met een mooi restaurant, er zijn ruime opleidingsmogelijkheden en  regelmatig personeelsfeesten. Ook sporten we één keer per week samen met de medewerkers die dit willen.”

Wat maakt het werken verder nog leuk?
“Het is ontzettend motiverend om hier te werken. Er zijn opleidingsmogelijkheden, maar ook echte doorgroeimogelijkheden. Het gebeurt vaak dat mensen promotie
 maken naar andere afdelingen of overstappen naar een afdeling waar ze kunnen verder groeien. Bouwinvest denkt heel erg mee en kijkt altijd naar wat ten goede komt aan iemands eigen carrière en daarmee ook aan het bedrijf.”

Vanuit Marketing & Communicatie hebben jullie natuurlijk veel te maken met de rest van het bedrijf. Hoe verlopen de samenwerking en communicatie op dat vlak?
“Goed! We werken aan collectieve doelstellingen en er wordt echt gestimuleerd om elkaar waar nodig op te zoeken en te helpen. Ik merk dat mensen van andere afdelingen ons ook proactief inschakelen en aan de andere kant weten wij natuurlijk ook wanneer we collega’s van andere afdelingen moeten opzoeken. Er zijn korte lijntjes en de samenwerking verloopt goed.”

Wat maakt het voor een Senior Marketeer interessant om bij Bouwinvest te werken?
“Er staat veel te gebeuren. Er gebeurt namelijk veel in de maatschappij en daarmee ook in het vastgoed. Mensen worden ouder, er is vergrijzing, dus je ziet dat er steeds meer vraag is naar zorgvastgoed. Dit is een voorbeeld van een ontwikkeling en op zulke dingen moet je als marketeer strategisch inspelen. Er moet over gecommuniceerd worden en er moeten materialen voor gemaakt worden. We zijn één van de grotere vermogensinvesteerders in het vastgoed, dat maakt het ook interessant om voor ons te werken. Daarnaast maken we ook internationaal een mooie groei door en onze nieuwe Senior Marketeer kan een serieuze bijdrage leveren in het nog meer laten toenemen van deze groei. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van nieuwe producten.”

Wat voor persoon zoeken jullie op marketingafdeling?
“Een professioneel persoon die de goede balans tussen zakelijk en persoonlijk kan combineren. Je moet hier jezelf zijn, want daarmee schop je het het verst. Niemand houdt hier van mensen die zich anders voordoen, daar wordt gelijk doorheen geprikt. Je moet lekker jezelf zijn, dan is er veel mogelijk. Iedereen staat open voor nieuwe ideeën of gedachtes, dus als je dat enthousiasme kunt tonen, dan ga je veel plezier bij ons beleven.”

Lijkt het jou leuk om bij Bouwinvest te werken? Solliciteer dan als Senior Marketeer!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken