We Know People-visie: Thomas van Basten Batenburg | We Know People

22 juni 2022

Thomas van Basten Batenburg werkt ruim anderhalf jaar voor We Know People als Business Development Manager. Als voormalig Sales Consultant van datagedreven en marketinggedreven organisaties weet Thomas op salesgebied als geen ander van de hoed en rand. Wat houdt zijn werk als Business Development Manager bij We Know People in en hoe komen Thomas’ sales-ervaringen hierbij van pas?

"Na zestien jaar als Sales Consultant gewerkt te hebben, was ik toe aan iets nieuws. Op dat moment kwam ik op LinkedIn een vacature voor Business Consultant Manager in de recruitmentbranche tegen. Dit ging om We Know People en ik vond het direct interessant, omdat ik het beste gedij in kleine of middelgrote organisaties. Ik heb saamhorigheid nodig en werk het liefst binnen een bedrijf waar ik snel het verschil kan maken. Ook het echte team- en familiegevoel dat er binnen We Know People hangt is voor mij belangrijk. Op plekken waar ik dat voel ben ik altijd loyaal geweest. Ik werk met goede mensen, ken mijn rol en zit hier goed op mijn plek. Ook het recruitmentvak trekt mij aan. Werken met mensen en het feit dat je mensen blij kunt maken met een nieuwe stap in hun carrière spreekt mij meer aan dan de datahandel waar ik jarenlang in heb gezeten.

Vanuit mijn vorige banen weet ik hoe belangrijk het is om met de juiste mensen te werken. Als het goed klikt en de samenwerking soepel verloopt, dan kun je als bedrijf pas écht excelleren. Om voor bedrijven de geschikte kandidaten te werven, wil ik graag weten wat er binnen een bedrijf speelt. Hierom voer ik gesprekken met veel verschillende bedrijven. Wat zijn hun plannen op termijn? Hoe gaan ze hun marketing- en communicatie-plannen ontplooien? En hoe denken ze op termijn te kunnen gaan groeien? Dat is een wereld waarin ik bekend ben en dat vind ik heel interessant.

Bruggenbouwer
Binnen We Know People zijn de laatste jaren grote stappen gezet op sales-gebied. Voordat ik hier kwam, werd de meeste business binnengehaald via de zussen alsmede oprichters Alette en Cyrille. Zij hebben een groot netwerk en het meeste werk kwam zodoende op die manier binnen. Maar als je wil groeien is het ook belangrijk om zelf proactief aan de slag te gaan. Recruiters zijn heel goed in menselijk contact en kunnen daadkrachtig zijn, maar op salesgebied zijn zij over het algemeen toch minder bekwaam. Daardoor ontstond er binnen We Know People een gat en kwam ik in beeld. Er moest meer nieuwe aanwas komen en toen ben ik gevraagd om dat op te pakken. Ik zie mijn werk als het bouwen van een brug. We hebben een enorm netwerk van kandidaten en aan de andere kant zijn er organisaties die nieuwe medewerkers zoeken. Daar proberen we een verbinding tussen te leggen. 

Daarbij werk ik nauw samen met onze marketingafdeling. Het is namelijk belangrijk dat wij met onze marketing ook goed anticiperen op dingen die ik in de markt hoor. Ik spreek veel organisaties, hoor de behoeftes en weet wat er speelt. Dat speel ik door naar de marketing en op basis daarvan kunnen we ook weer campagnes bouwen. Als dat goed gebeurt en er gerichte en relevante campagnes worden opgezet hoeven we niet alleen handel uit de markt te trekken, maar genereert onze marketingafdeling juist ook leads die ik dan weer kan oppakken. Dat vormt een ijzersterke combinatie en maakt dat we het afgelopen jaar heel veel mooie en nieuwe klanten uit verschillende branches hebben binnengehaald. 

Groei
Sinds ik hier werk zijn we als organisatie enorm gegroeid. Niet alleen in het aantal rollen dat we oppakken, maar ook in het aantal aansprekende klanten waar we voor werken. Dat deden we altijd al, maar er is hier wel een serieuze uitbreiding in geweest. Ook zijn er bepaalde afdelingen erg hard gegroeid. Dat komt omdat we er nu veel meer bovenop zitten en hier veel meer op focussen. Dat proces gaat nog altijd door.

We maken als bedrijf dus grote stappen en daarom zijn we ter versterking van ons team ook op zoek naar een Junior Business Developer. Zo’n functie is een logisch gevolg van de groei die we doormaken. We zoeken een relatief jong iemand die commercieel is en het leuk vindt om met bedrijven te praten. Ons klantennetwerk is de laatste jaren enorm gegroeid en die contacten moeten onderhouden worden, maar daarnaast moeten er natuurlijk ook nieuwe klanten worden aangetrokken. Die acquisitie moeten we niet laten liggen. Je moet continu blijven zaaien om ook te kunnen oogsten en daar kan een Junior Business Developer een mooie rol in spelen. In deze functie zul je veel ervaring opdoen. Je krijgt verantwoordelijkheid en zult bij veel bedrijven langsgaan. Het is ontzettend leerzaam om dat te doen en te zien hoe verschillende organisaties in elkaar steken. Verder worden creativiteit en initiatief nemen binnen We Know People altijd gewaardeerd, je zult hier echt niet tegen muren aanlopen. Ik denk dat het een hele gave rol is en hoop dat ik binnenkort een nieuwe collega kan begroeten."

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken