In gesprek met Anneke van de Wetering, Marketing & Communicatie Manager bij Kiwa | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

In gesprek met Anneke van de Wetering, Marketing & Communicatie Manager bij Kiwa

9 juni 2022

Bij We Know People werken we samen met veel verschillende bedrijven. Vacatureteksten en gesprekken met onze Recruitment Consultants geven kandidaten een goed beeld van een bedrijf, maar nog leuker is het om wat inside information te krijgen en van een werknemer te horen hoe hij of zij het werk ervaart. Om meer te weten te komen over certificeringsbedrijf Kiwa spraken we met Anneke van de Wetering, al bijna tien jaar werkzaam op de marketingafdeling van Kiwa.

Hoi Anneke, hoe zou je de voornaamste werkzaamheden van Kiwa beschrijven?
“Wij zijn een TIC-bedrijf, dat staat voor Testen, Inspecteren en Certificeren. We Create Trust is niet voor niets onze slogan. Wij zorgen ervoor dat consumenten betrouwbare producten of diensten kopen. Deze producten of diensten zijn voorzien van een keurmerk, zodat men kan zien dat alles voldoet aan de strikte normen die gesteld zijn. Hiermee creëren we dus vertrouwen onder (potentiële) kopers.”

Wat is jouw rol binnen dit bedrijf?
“Ik ben Marketing & Communicatie Manager. In het marketingteam werken we dagelijks met zeven specialisten aan de interne en externe marketing en communicatie van Kiwa Nederland. Ook is er een aantal thema’s dat wij nationaal oppakken, waaronder duurzaamheid, cybersecurity en energietransitie. Hiervoor ontwikkelen wij campagnes en contentkalenders om te laten zien wat Kiwa voor klanten kan betekenen.”

Hoe ben je bij Kiwa terechtgekomen?
“Ik werk al bijna tien jaar voor Kiwa. Hiervoor werkte ik bij een internetmarketingbureau. Daar hebben we een e-commercewebsite ontwikkeld welke is verkocht aan Kiwa. Er was bij Kiwa destijds nog geen echte marketingafdeling. De marketing voor Nederland werd toen nog gedaan door de corporate communicatieafdeling. Op dat moment ben ik ingestapt en sindsdien is het eigenlijk steeds verder uitgebreid. De marketingafdeling is enorm geprofessionaliseerd en we zien dat dit goede resultaten oplevert.”

Je werkt dus al bijna tien jaar voor Kiwa. Wat zorgt ervoor dat je het nog altijd leuk vindt?
“Ik heb mij in die tien jaar nog nooit een dag verveeld. Het brede werkveld waarin Kiwa zich begeeft zorgt ervoor dat je bijna dagelijks met een ander onderdeel bezig bent. De ene dag verdiep je je in cybersecurity en de volgende dag ben je bezig met duurzaamheid of de energietransitie. Het werk is enorm divers en daardoor is er elke dag wat nieuws te ontdekken. Daarnaast is Kiwa een hele fijne werkgever met goede arbeidsvoorwaarden en veel ruimte voor ondernemerschap. Er is ruimte om nieuwe dingen te proberen, te leren en jezelf zo te ontwikkelen. Zo worden er bijvoorbeeld ook (externe) cursussen of trainingen voor personeel gefaciliteerd, daar zijn opleidingsbudgetten voor. Ook is het binnen Kiwa goed mogelijk om door te groeien. Daar ben ik zelf een goed voorbeeld van. Ik heb de hele groei van de marketingafdeling meegemaakt en zet binnenkort een stap naar corporate communicatie. Dat is natuurlijk een hele mooie kans en zegt veel over de mogelijkheden die Kiwa biedt.”

Hoe sta je als marketeer bij Kiwa in contact met de rest van het bedrijf?
“Er is binnen Kiwa ontzettend veel expertise. Er is bij ons bijvoorbeeld iemand werkzaam die alles weet van rubber. Als er in een haven in China een vraagstuk over rubber is, dan wordt hij ingevlogen om advies te geven. Het is superleuk om met zulke collega’s te mogen werken en vanuit marketingperspectief hun verhaal te mogen delen met de rest van de wereld. Op een heel breed gebied ontwikkel je jezelf daardoor. Wij noemen onszelf weleens King of the Niches. We zijn op zo veel verschillende gebieden op hoog niveau actief. Dat maakt werken voor Kiwa heel leuk.”

Kiwa is met 2000 werknemers een grote organisatie. Hoe vertaalt zich dat naar de sfeer op de werkvloer?
“Die is nog steeds heel informeel. We zijn een vrij platte organisatie en zeker in onze rol krijg je veel mee wat er binnen het bedrijf speelt. Vanuit marketing ben je bijna overal bij betrokken en dat maakt dat je heel veel hoort en ziet. Je hebt echt een bijdrage binnen het algehele proces en dat is wel bijzonder binnen zo’n groot bedrijf. We vormen een hecht team en werken ook op een open, eerlijke en prettige manier met elkaar samen. Er hangt een luchtige sfeer waarin iedereen elkaar alles kan vragen en collega’s ervoor openstaan om elkaar te helpen. Op donderdagmiddag hebben we een borrel en bovendien zijn er regelmatig bedrijfs- of teamuitjes.”

Tot slot: wat voor iemand zoeken jullie om de openstaande vacature van Marketing en Communicatiespecialist mee in te vullen?
“We zoeken iemand die creatief, zelfstandig en ondernemend is. Je moet proactief te werk kunnen gaan. Als we de hele dag je handje vast moeten houden, dan ben je hier niet op het juiste adres. Bij ons zijn de marketingpaden nog niet volledig gevormd. Er is daardoor echt nog ruimte om zelf dingen op te zetten, plannen te maken en dit vervolgens op jouw manier uit te voeren. Initiatief en verantwoordelijkheid nemen worden hier echt gestimuleerd, dus als dat je ligt zul je hier goed op je plek zijn.”

Lijkt het jou ook leuk om bij Kiwa te werken? Solliciteer dan als Marketing en Communicatiespecialist!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken