We Know People-visie: Leonie van den Elzen | We Know People

Waar ben je naar op zoek?

We Know People-visie van Leonie van den Elzen: Carrièreswitch tot Recruitment Consultant

31 mei 2022

Leonie van den Elzen is sinds enkele maanden bij We Know People in dienst als Recruitment Consultant. Voor die tijd had zij een zeer dynamische carrière als freelance marketing & communicatie adviseur. Waarom heeft Leonie de switch naar het recruitmentvak gemaakt en hoe bevalt dit nieuwe werk haar?

Het lag zeker niet per se voor de hand dat ik op dit moment Recruitment Consultant zou zijn, maar dit vak heeft verrassend veel overeenkomsten met mijn eerdere banen. Ik ben ooit begonnen in de hotellerie. Dat is echt een mensenbusiness, waarin je gasten tevreden wil stellen door ze een optimale ervaring te bieden. Voor mij is de rode draad tussen recruitment en hotellerie dat je mensen bij elkaar brengt. Een gast in een hotel of restaurant probeer je de beste beleving te geven. Eigenlijk is dat ook wat je doet als je hier werkt.

In de hotellerie heb ik een aantal jaar met veel plezier gewerkt. Het was super, maar op een gegeven moment had ik behoefte aan meer regelmaat. Toen heb ik de switch gemaakt naar marketing & communicatie. Bij Libertel, wat nu Vodafone is, ben ik begonnen als assistente op de communicatieafdeling. Daar kreeg ik de kans om mijn vakdiploma’s te halen en ben ik mij gaan specialiseren in externe communicatie. 

Ik was in die tijd veel bezig met sponsoring en events. Belevingscommunicatie vond ik het allerleukste om te doen. Ik deed relatiemarketing rondom de Elfstedentocht, schaatswedstrijden in Thialf en het EK voetbal in 2000. Zo probeerde ik de zichtbaarheid van het merk te vergroten. Dat was een prachtige tijd.

Het hoofdkantoor van Libertel zat destijds in Limburg en daar kom ik zelf ook vandaan, maar op een gegeven moment voelde ik toch de behoefte om mijn horizon te verbreden. Ik wilde naar de regio waar de grote adverteerders gevestigd zijn. Ik kreeg de kans om te starten bij Initiative Media, een gerenommeerd mediabureau in Amstelveen. Ook hier ging ik aan de slag met sponsoring & events. Er volgden nog meer mooie ervaringen en zo gebeurde het dat ik een keer backstage stond bij het concert van The Rolling Stones op het Malieveld, een unieke ervaring!

In die tijd raakte freelancen enorm in opkomst. Ik kwam vanuit mijn functie zelf ook veel in aanraking met freelancers. Dit zette mij aan het denken en rond 2000 ben ik zelf uiteindelijk ook gaan freelancen. Een van mijn eerste opdrachtgevers was PwC en daar ben ik in als freelancer ook nog vaak teruggekeerd. Maar ook voor vele andere opdrachtgevers, van Albert Heijn tot Allianz Verzekeringen en van TBWA tot Yarden, heb ik mooie marcom projecten mogen doen.

Het was een fantastische tijd en ik genoot volop van het werk en de diversiteit aan opdrachtgevers, maar het was ook de periode waarin mijn drie kinderen nog jong waren. Toen besloot ik toch om het over een andere boeg te gooien. Ik heb een voorliefde voor Oostenrijk en begon een reisblog over dit land. Ik wilde graag zoveel mogelijk delen over wat dit land te bieden heeft, zowel in zomer als winter. Ik pakte het serieus aan en was vaak te vinden in de Alpen. Ik heb veel gezien en veel interessante mensen ontmoet, maar uiteindelijk was het leven van een blogger toch wat moeilijk te combineren met een groot gezin. Ik besloot mijn blog op een lager pitje te zetten en ben toen gaan werken als Marketing & Communicatie Manager voor een start-up in Amsterdam. Eerst in mijn eentje, maar al snel mocht ik gaan uitbreiden en leidinggeven aan een team van specialisten.

Het was een enerverende tijd bij deze start-up. Maar toen mijn werk bij deze organisatie ophield en corona kwam, besloot ik even goed de tijd te nemen om na te denken over mijn next step. Na twintig jaar als freelancer te hebben gewerkt wilde ik de balans opmaken. Ik merkte aan mijzelf – ook door corona - dat ik het directe contact met mensen miste. Ik besloot op zoek te gaan naar iets waarbij ik mijn marketing- en communicatie-ervaring kon inzetten, maar waarbij het werk wel op mensen gericht was en ik ook directer effect van mijn werkzaamheden zag. 

In deze zoektocht kwam ik We Know People tegen. Ik ging me verdiepen en raakte enthousiast. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gewoon een mail gestuurd. Ik vertelde wie ik was, wat ik had gedaan en ook dat ik geen recruitment-ervaring had. Toch werd ik vrij snel uitgenodigd voor een gesprek. Het klikte en ik werd aangenomen. Ik zit nu op een heel ander pad dan waar ik zat, maar daar heb ik bewust voor gekozen en dat wil ik ook graag. Ik wil dit vak in mijn vingers krijgen. Daarbij merk ik dat ik heel veel profijt heb van al mijn jaren in het marketing & communicatie vak. Ik heb de nodige ervaring opgedaan en ik merk dat mij dit helpt. Ik weet wat er van iemand in een bepaalde functie wordt verwacht, terwijl dit voor anderen wellicht wat abstracter is. Klanten merken dat ik uit de praktijk kom, daardoor kunnen we snel schakelen. 

Bij We Know People zit ik goed op mijn plek. Het is een fijne omgeving en een leuk team. Dat was precies waar ik naar op zoek was. Ik wilde graag weer in teamverband werken en dat bevalt hier heel goed. Het kantoor straalt warmte en gezelligheid uit. Ik heb bij heel veel verschillende organisaties gewerkt, maar niet eerder heb ik het meegemaakt zoals hier. De zussen Alette en Cyrille Bastiaansen leiden hun bedrijf op een persoonlijke en prettige manier. Ik voel mij er thuis. 

Het geeft mij veel voldoening om een kandidaat aan een volgende stap in zijn of haar carrière te helpen én een opdrachtgever aan een goede medewerker. Het werk doet er echt toe en dat is belangrijk voor mij. Aan het einde van een werving & selectie procedure evalueer ik met zowel de kandidaat als de opdrachtgever en vind ik het mooi om te horen als beiden tevreden zijn. Dat is voor mij de kers op de taart!

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.

Jobalert aanmaken