16 mei 2023
Manouk Nanne is ruim drieënhalf jaar geleden als werkstudent begonnen bij We Know People. Inmiddels is zij uitgegroeid tot de begeleider van onze werkstudenten en werkt zij al geruime tijd voor ons als Recruitment Consultant. In de nieuwste personeelsblog laat Manouk haar licht schijnen op de veranderende arbeidsmarkt in het werkveld van marketing & communicatie.
Van oorsprong heb ik weinig met marketing en communicatie, maar inmiddels kan ik zeggen dat ik het werkveld heel interessant vind. Mensen in deze branche weten waar ze over spreken en zijn over het algemeen - hoe kan het ook anders - communicatief erg vaardig. Dat maakt dit een leuk werkveld om in te werken. Daarnaast is het mooi dat ik werk met specialistische marketing- en communicatie-functies. Voor deze functies moeten mensen goede ervaring op hebben gedaan en inhoudelijk weten wat erbij komt kijken. Het is erg interessant om dergelijke personen te spreken. Ook vanuit mijn studieachtergrond arbeid- en organisatie-psychologie vind ik dit een interessant onderdeel van mijn vak. Ik vind het leuk om de psychologie in mijn huidige werk terug te zien en toe te passen. Ik kijk naar wat iemand drijft, wat diens ambities zijn, waarom iemand met plezier naar zijn werk gaat en wat iemand zoekt in een nieuwe baan.
Daarbij moet je de veranderende markt in ogenschouw nemen. De markt is erg aan het aantrekken. Dat komt mede door de coronaperiode, die heeft aangetoond dat veel werk ook digitaal ‘gewoon’ door kon gaan. We zien dat met name terug in de Digital Marketing. Die functies werden nog belangrijker, maar er kwamen ook veel (crisis)communicatie-rollen vrij. In de coronaperiode moesten bedrijven enorm goed communiceren, dus de vraag in dergelijke vacatures nam erg toe. Echter zien we dat deze trend zich nu nog steeds door blijft zetten. De gevraagde rollen zijn bijvoorbeeld nog niet ingevuld, of de behoeftes zijn nog altijd groot. Daarbij gaat het economisch goed en moet er veel geproduceerd worden én is Nederland ook nog eens aan het vergrijzen. Dit leidt ertoe dat er meer werknemers nodig zijn.
De tijd dat mensen zelf solliciteren is wel redelijk voorbij. Toch zijn er wél een heleboel latent werkzoekenden. Dit is een groep die niet actief op zoek is naar een nieuwe baan, maar wel openstaat voor een overstap zodra er iets beters op hun pad komt. Ze zullen niet zelf solliciteren, maar mochten wij hen iets aandragen dat interessanter is dan hun huidige baan, dan zijn er wel mogelijkheden. Dit is momenteel verreweg de grootste groep op de arbeidsmarkt, zeker binnen ons werkveld.
Onze taak is om deze groep in kaart te brengen en te benaderen, omdat wij hen kunnen helpen aan een nieuwe baan waarin ze gelukkig worden en mooie vacatures voor ze in de aanbieding hebben. Onze visie is dat goede mensen over het algemeen niet zonder werk zitten. Met die instelling zijn wij altijd al te werk gegaan, dus dat maakt het in de huidige markt makkelijker voor ons. Toch wordt het steeds belangrijker om kandidaten actief te zoeken en te benaderen. Daarom zijn wij ook hard bezig ons team van searchers uit te bouwen en hier in te investeren. Voor kandidaten is de huidige markt een luxepositie. Als ze willen, kunnen zij overal werk vinden.
De manier waarop wij kandidaten benaderen is daarom ook heel belangrijk. Ik ben van een persoonlijke en transparante benadering, omdat de ervaring mij leert dat dit de beste manier is om potentiële kandidaten te benaderen. Probeer iemand écht te leren kennen. Toon oprechte interesse en wees eerlijk over de functie-eisen en benodigde kwaliteiten en ervaring. Ook als dit betekent dat een kandidaat dus eigenlijk niet geschikt is voor de functie. Ik wil niet iemand forceren in een rol die niet bij diegene past. Ik wil iemand blij en gelukkig in zijn werk maken. Werk is zo’n groot en belangrijk deel van je leven, dat je wel wilt dat mensen op hun werk op hun plek zitten. Als het me lukt om dit bij kandidaten voor elkaar te krijgen, dan geeft dat mij de meeste voldoening.
De positie van werkgevers is veranderd en daarom moet de houding van bedrijven ook veranderen. Het is niet meer zo dat je iemand op sollicitatie kunt laten komen en zegt: zo, laat maar eens zien waarom jij hier moet werken. Bedrijven zullen juist hun best moeten doen om kandidaten te enthousiasmeren. Ze moeten veel meer dan vroeger hun bedrijf op goede wijze aanprijzen en écht hun best doen om een kandidaat voor zich te winnen. Als een kandidaat het bedrijf niet interessant vindt, dan zoekt hij/zij wel iets anders. Er zijn genoeg opties. Soms beseffen bedrijven nog niet dat dit de markt is waar we in zitten, aan ons de taak ze hierin mee te nemen.
Ook helpt het als bedrijven ervoor openstaan om kandidaten iets te leren. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om de perfecte kandidaat te vinden, maar vaak zijn er wel goede kandidaten die de potentie hebben om uit te groeien tot de perfecte kandidaat. Deze potentie zullen bedrijven moeten herkennen en hier zullen zij in de huidige markt ook in moeten investeren. Juist doordat er meer vacatures dan werkzoekenden zijn.
Ik denk dat de krapte op de arbeidsmarkt nog wel een tijdje aan zal houden. Bedrijven komen er steeds meer achter dat het hen niet goed lukt om bepaalde rollen in te vullen. Daar liggen kansen voor ons als Recruitment Consultants. Mijn rol is mede dat ik hier zowel bedrijven als kandidaten in kan begeleiden. Ik manage het proces en maak hierbij ook duidelijk dat het soms wat langer kan duren voordat de juiste kandidaat gevonden is. Het is belangrijk om daar goed in te sturen en zo uiteindelijk aan beide kanten, dus kandidaat en opdrachtgever, een goed gevoel te geven. Dat is continu de uitdaging en dit maakt mijn werk ook zo leuk!
Meld je aan voor een Jobalert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.