3 tips voor een goede LinkedIn summary

Door: I Jurna 22-5-2019

Categorieën
:
Alles, Werk & carrière,

Jouw LinkedIn pagina is je online cv. Wil je uitgenodigd worden voor dat ene sollicitatiegesprek? Of door Recruiters benaderd worden voor functies die passen bij jouw werkervaring, ambitie en persoonlijkheid? Dan is jouw LinkedIn profiel belangrijk. En specifieker: je LinkedIn summary. Hierin kan je de lezer triggeren om je uit te nodigen of aan te schrijven. Bovendien kan je er aangeven voor welke next steps je openstaat. Net als bij jouw cv zijn er duidelijke do's en don'ts voor je LinkedIn summary. In dit blog delen we de tips van de Recruitment Consultants bij WeKnowPeople. 

  1. 3 tips voor een goede LinkedIn summary 

  1. 1. Voor wie schrijf je jouw LinkedIn summary?

Solliciteer je bij WeKnowPeople, dan zal een van onze Recruitment Consultants zeker jouw LinkedIn profiel bekijken. Hiring Managers zoeken ook vaak LinkedIn profielen op. Wat willen deze mensen van jou weten? Wat voor informatie willen ze lezen? En welke tone of voice past daarbij? 

  1. 2. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? 

Recruiters zoeken op LinkedIn naar professionals die passen bij hun vacatures. Zorg ervoor dat die woorden terugkomen in jouw profiel. De summary is hiervoor een goede plek. Denk aan zoekwoorden als: 

  1. 3. Schrijfstijl 

Kies een schrijfstijl die bij jou past. Dat zegt indirect meteen iets over jouw persoonlijkheid. Grofweg zijn er drie opties: 

Verhalend: je kan jouw summary schrijven in de vorm van een verhaal. Op deze manier lezen mensen er lekker makkelijk door heen en wordt de boodschap ook beter onthouden. Je kan bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote gebruiken of jouw loopbaan beschrijven. Leg daarbij jouw beweegredenen uit en bespreek je ambities. Zo kan je laten zien dat je bewust met jezelf en je carrière bezig bent. Een voorbeeld van een verhalend LinkedIn profiel vind je hier: https://www.linkedin.com/in/irenejurna/

Verhalend voorbeeld: ''Als kind was ik altijd al bezig met schrijven. Ik schreef verhaaltjes; plaatste stukken in de schoolkrant; en op mijn 15e maakte ik mijn eigen website. Schrijven ben ik altijd blijven doen en is mijn sterke kracht als Communicatie Specialist.''

Resultaatgericht: je kan er ook voor kiezen om de focus te leggen op resultaat. Beschrijf opdrachten die je succesvol hebt vervuld. Zet ook vooral toonaangevende werkgevers erbij. Je kan afsluiten met een oproepje als: “Zoekt u iemand die uw … probleem kan oplossen, dan bent u bij mij aan het juiste adres!” De persoon die op zoek is naar jou herkent zichzelf dan terug in jouw summary en dit is erg aansprekend. Bijvoorbeeld: https://www.linkedin.com/in/manonkrapels/

Resultaat voorbeeld: ''Als Content Marketeer is het mijn missie om te achterhalen waar de online kansen liggen op het gebied van content. Bij [Werkgever X] heb ik het aantal Instagram volgers in een jaar verhoogd met 231%.''

Kort: is schrijven niet jouw talent maar kan je jouw kwaliteiten wel duidelijk en concreet benoemen, dan kan je ervoor kiezen om kort en bondig te blijven. Jouw talenten en resultaten kan je bijvoorbeeld opsommen door middel van bullet points. Of door middel van een korte tekst, zie dit voorbeeld: https://www.linkedin.com/in/aytorjongkind/

Kort voorbeeld: ''Data Analist met ervaring in retail. Gespecialiseerd in Phyton en R.''

  1. Laatste tips voor je LinkedIn summary

  1. Meer informatie? 

Succes met het schrijven van je LinkedIn summary! Heb je vragen die niet in dit blog worden beantwoord? Neem dan gerust contact op via info@weknowpeople.nl.