Video recruitment: zo val je op bij jouw ideale kandidaat

Door: Kulve 4-7-2018

Categorieën
:
Alles, Recruitment marketing,

In een tijd waar de 'war for talent' hoogtij viert, is het vinden van de geschikte kandidaat echt niet makkelijk. Als je wil dat je vacature opvalt bij jouw ideale kandidaat, moet je je vacature opvallend presenteren. Iets delen wat zó aanspreekt, dat de juiste mensen geprikkeld worden om te solliciteren. Video kan daarin voor je werken. In plaats van zoeken naar de juiste woorden voor tekst, laat je de beelden spreken. Bij WeKnowPeople hadden we de ambitieuze doelstelling om in één maand een corporate video te maken. En dat is gelukt! In dit blog willen we je inspireren om aan de slag te gaan met video recruitment, en geven je we meteen concrete handvatten om zelf mee aan de slag te gaan. 

Video recruitment

Simone en Cyrille luisteren naar de voice-over van onze awareness video. 

  1. Opvallen bij jouw ideale kandidaat (je wil niet iedereen aannemen)

Een goede match gaat anno 2019 verder dan functie-eisen en werkervaring. Het gaat om ambitie. Het gaat om datgene wat iemand drijft om te werken. We zoeken niet meer naar een baan, maar we zoeken naar een manier om ons leven in te vullen. Op ons werk willen we niet alleen geld verdienen: we willen iets bijdragen. We willen onszelf ontwikkelen en steeds beter worden in dat wat we doen. Authenticiteit en echtheid worden belangrijker. Als organisatie wil je niet iedereen aannemen; je wil degene aannemen die begrijpt waarom jij doet wat je doet en die daaraan mee wil bouwen. Iemand die ambassadeur is van je organisatie, in plaats van slechts een medewerker die om 17:00 uur weer naar huis gaat. 

''We zoeken niet meer naar een baan, maar we zoeken naar een manier om ons leven in te vullen.''

Opvallen bij die specifieke doelgroep doe je met video. Met een video kan je precies laten zien voor wie deze functie leuk is en voor wie niet. Dat lijkt misschien eng, omdat je daarmee mensen uitsluit. Maar als je op zoek bent naar een professional voor in jouw team, wil je je tijd efficiënt besteden. Je wil snel kwalitatief goede mensen bereiken. Zeg nou zelf: vertel jij 100 keer een algemeen verhaal in de hoop dat er één kandidaat tussen zit, of vertel je het liever in één keer goed en vind je daarmee 5 potentieel geschikte kandidaten? Precies, dat dachten wij dus ook. Je hoeft niet bij iedereen op te vallen, je wil opvallen bij de kandidaten die passen bij jouw organisatie en die aanzetten tot solliciteren.

''Je kan precies laten zien voor wie deze functie leuk is en voor wie niet.''

  1. Hoe doe je dat? 

Hoe doe je dat? Opvallen bij de juiste kandidaten met video? Je begint vanachter je bureau. Daar werk je een video concept uit (wat ons betreft het liefst door middel van een creatieve brainstorm met stapels post-its). Houd het simpel. Deze drie stappen helpen je op weg:

Stap 1. Type video? Ja, er zijn verschillende soorten video's die je kan maken. Bij recruitment video's maken wij het onderscheid tussen awareness- en vacature video's. Bij een awareness video wil je de kijker vooral een bepaald gevoel meegeven over wie je bent en de 'why' van je organisatie. Je richt je hiermee op een breder publiek. Het doel is vooral om veel mensen te bereiken en een grotere naamsbekendheid te creëren. Een vacature video daarentegen maak je specifiek voor de doelgroep van die éne vacature die openstaat. Je doelgroep is smaller; en met een hele concrete call-to-action spreek je de juiste mensen aan om te solliciteren.

Stap 2. Dan de copy. Oftewel: wat wil je vertellen in je video? Dit gaat dus letterlijk over de tekst. Maak een keus tussen: werken met een voice-over of mensen in de video laten praten. En: Nederlands- of Engelstalig. Schrijf de tekst uit en 'kill your darlings'. De ideale lengte van een video voor op social media is namelijk korter dan 1 minuut. Uit ervaring kunnen wij je zeggen: in één minuut kan je weinig tekst kwijt. 

Stap 3. Welke beelden heb je nodig om jouw verhaal te vertellen? Ook hier sta je weer voor een belangrijke keus. Kies je voor stockmateriaal of ga je zelf filmen? Bedenk vervolgens welke beelden goed bij jouw verhaal passen. Hierover meer in de volgende alinea...  

video recruitment

Aantekeningen bij de tekst van de WeKnowPeople awareness video.

  1. Creëer een beleving

Met video laat je datgene zien wat niet in woorden te vatten is. En dat is precies wat je wil: een tool die verder gaat dan tekst. Een tool die in staat is om een beleving te creëren en de potentiële sollicitant een kijkje in de keuken te geven van jouw organisatie. Je wil dat professionals zichzelf bij jou zien werken. Je hoeft niet te proberen dit alleen mee te geven in een tekst, maar je laat het gewoon zíén. 

Start met een dosis lef en creativiteit, zonder je te laten beperken door wat allemaal wel of niet kan. “Gewoon” doen en als het niet mag, hoor je dat tijdens het proces wel. Heb je ervoor gekozen om zelf met de camera aan de slag te gaan? Film dan hoe het is om naar kantoor te lopen, wat je ziet als je binnenkomt en wíé je ziet als je binnenkomt. Toon hoe leuk de schoonmaakster is die op vrijdag altijd komt. Het klinkt cliché, maar het zijn de “kleine” dingen die de beleving van het werken voor jouw organisatie overbrengen. 

''Start met een dosis lef en creativiteit, zonder je te laten beperken door wat allemaal wel of niet kan.''

Kies je voor stockbeelden, reserveer dan een volle middag om verschillende beeldbanken door te struinen. Shutterstock is hiervoor een goede bron. Bedenk van te voren niet té precies hoe de beelden eruit moeten komen te zien, want dan verlies je jezelf in de hoeveelheid materiaal. Ga open het proces in en bekijk op dat moment wat goed voelt. En – ook belangrijk – houd rekening met de lengte van de fragmenten: klopt dit bij de lengte van de tekst die je hebt geschreven? Bij dit proces adviseren we een flinke dosis koffie ;)  

  1. Bekijk onze making of video 

Bij WeKnowPeople startten we twee jaar geleden met video. Wat begon als experiment om het proces van het vinden van een kandidaat een boost te geven, is geëindigd in een prachtige awareness video. Over wie wij zijn als WeKnowPeople en voor wie wij er zijn als WeKnowPeople. Het eindresultaat staat over een week online. Wil je alvast een sneak preview? Bekijk dan de making of

We bedanken iedereen die heeft meegewerkt aan ons ambitieuze video project. In het bijzonder Video Creative Simone Meskers, die met veel enthousiasme, tranen, en energie aan dit project heeft gewerkt.