Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Marketing & de arbeidsmarkt: Trends voor 2019 

M Krapels 30-1-2019 9:00
Categorieën: Alles, Trends & nieuws, Voor opdrachtgevers

 

 

Hoe trek je als bedrijf de juiste mensen aan in een krappe arbeidsmarkt? En welke competenties wil je als Marketing, Digital, Data of Communicatie Professional ontwikkelen om mee te komen in de digitale transitie? Dit zijn vragen die ik als Managing Partner van WeKnowPeople veel krijg. In dit blog neem ik jullie graag mee in mijn visie op de arbeidsmarkt en trends in 2019.

 

  1. Werving en selectie: overzicht over de arbeidsmarkt

Vanuit WeKnowPeople houd ik sinds 7 jaar de arbeidsmarkt in de gaten, met een focus op het marketing vakgebied. In 2018 merkten we al dat werving- en selectie niet meer eenvoudig is: de krapte op de arbeidsmarkt verliep het afgelopen jaar sneller dan voorspeld. Ik verwacht dat het tekort aan professionals in 2019 nog verder zal toenemen. 

Voor organisaties zet dit een rem op de bedrijfsgroei. Voor professionals betekent dit een markt waarin je kan kiezen tussen veel vacatures. Hoe ga je daar mee om? Hieronder vind je een aantal tips en tricks voor bedrijven en professionals. 

Als symbool voor het overzicht over de arbeidsmarkt staat er een hoge stoel in onze kantoortuin.

  1. Trends voor opdrachtgevers

In 2011 was een groot en sterk netwerk voldoende om de juiste professionals in de markt aan te trekken. Onze pay-off in die tijd was dan ook: ‘let our net work for you’. Tegenwoordig draait recruitment niet meer om het invullen van vacatures. Om in de huidige markt succesvol te kunnen opereren moet je als Recruitment Consultant van vele markten thuis zijn om succesvol te zijn. Om de juiste professionals aan te trekken, kan je niet meer zonder sterke gepersonaliseerde vacatureteksten die het hart van de doelgroep raken, de inzet van online marketing om de vindbaarheid en zichtbaarheid van je vacature te optimaliseren, en vergaande specialistische vakkennis om zowel opdrachtgever als kandidaat te challengen en enthousiasmeren. De werkgever wordt meer dan ooit afgerekend op de candidate experience. Belangrijk zijn goede en ook duurzame arbeidsvoorwaarden, persoonlijke contact in het sollicitatieproces, en – bovenal – employer branding. 

Als bedrijf zal je echt moeten gaan nadenken over de vraag: waarin maken wij het verschil?

Ook in 2011 was ik ervan overtuigd dat de beste mensen al in banen zitten. Tegenwoordig hebben de beste mensen niet alleen een baan: ze worden ook stevig betaald, genieten van een goed secundair arbeidsvoorwaardenpakket, en worden veel benaderd door Recruiters. In 2019 is het dus van groot belang om professionals te benaderen met een persoonlijk verhaal dat aansluit bij hun interesses en loopbaan wensen. Een nietszeggende dooddoener als ‘we zoeken een spin in het web’ of we bieden een ‘dynamische werkomgeving’ gaat een professional niet over de streep trekken. Als bedrijf zal je dus echt moeten gaan nadenken over de vraag: waarin maken wij het verschil? 

Mijn tip voor bedrijven is dan ook: denk na over de missie en visie van het bedrijf. Wat is het unieke verhaal van jouw organisatie? Werk dat uit en verwerk het vervolgens in de hele candidate experience. Laat het doorschijnen in de vacatureteksten, op social media, en op de werkvloer. Zo trek je mensen aan én bind je ze aan jouw organisatie. 

Wil je hier als organisatie in ondersteund worden? Plan een employer branding workshop in, of meld je vacature bij ons aan. 

  1. Trends voor (Online) Marketing en Communicatie Professionals 

Wat betreft (Digital) Marketing en Communicatie Professionals ben ik heel benieuwd hoe de arbeidsmarkt zich gaat ontwikkelen. Ik voorzie twee trends voor het komende jaar. 

Trend één is de grotere vraag gaat naar allround Marketing en Communicatie Professionals. Dat betekent minder werken in specialismes, maar juist multidisciplinair (de 360 methode). Dat past meteen ook goed in het agile/scrum gedachtegoed. Vooral senior professionals die alle marcom activiteiten kunnen overzien zullen meer gevraagd worden. 

De tweede trend is de vraag naar digital skills voor alle Marketing en Communicatie Professionals. Online is niet meer weg te denken uit het marcom vakgebied. Je hoeft niet van de hoed en de rand te weten, maar wel voldoende om bijvoorbeeld een extern bureau te kunnen aansturen, of te schakelen met je collega Online Marketeer. 

Online is niet meer weg te denken uit het marcom vakgebied

Key voor Marketing en Communicatie Professionals is wat mij betreft: blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw vakgebied. Verbreed je kennis, en verdiep jezelf in specifieke (digital) skills. En houd natuurlijk de nieuwste marketing, digital en communicatie vacatures in de gaten als je een carrièrestap overweegt.