Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

10+1 trends op de arbeidsmarkt in 2018

Kulve 31-10-2017 13:17
Categorieën: Alles, Trends & nieuws

2018 komt snel dichterbij: een goed moment om vooruit te kijken op de arbeidstrends voor het komende jaar. De Senior Recruitment Consultants Esmee en Jorieke zaten om tafel met Content Creator Irene om te praten over de veranderingen en trends die wij zien op de arbeidsmarkt.

  1. 1. Synergie

Een hele mooie trend vinden wij het werken naar synergie binnen organisaties. Mensen van verschillende expertises worden gekoppeld in teams om tot de beste resultaten te komen. Dit gebeurt vaak via de agile scrum methode. Deze trend is eigenlijk een opvolging van wat we eerder al zagen: de vraag van generalisten naar specialisten. De ‘’ik-kan-alles-professionals’’ worden niet meer gevraagd door opdrachtgevers. Er wordt veel meer gekaderd; en doelgericht in specialismes gewerkt. Maar met de opkomst van agile werken en scrum teams werken bedrijven toch weer toe naar multidisciplinaire samenwerking op de werkvloer.

  1. 2. Persoonlijkheid

Persoonlijkheid wordt steeds belangrijker. Opdrachtgevers kijken niet meer alleen naar werkervaring. Onlangs spraken we met een klant in de bancaire sector. Daar was één van onze kandidaten afgewezen, omdat zij in de sollicitatieprocedure niet in staat was haar persoonlijkheid te laten zien. Deze kandidaat was gewend tussen de mannen te werken; zichzelf een masker voor te houden; en als een iron lady te opereren in de financiële wereld. Dit was voor onze opdrachtgever een reden om niet met haar verder te gaan: ‘’Mensen moeten bij ons zichzelf durven te zijn’’, was zijn reactie. 

Dat persoonlijkheid steeds belangrijker wordt, zie je ook op het kantoor. Staat er bij jou op de werkvloer al een kaartmolen om een kaartje te kunnen schrijven met een compliment voor een collega of een bedankje aan de klant? Het valt allemaal onder de termen ‘employee experience’ en ‘customer journey’ (ook upcoming).

  1. 3. Communicerende ''nerds''

Persoonlijkheid wordt ook steeds belangrijker voor data analisten. Zij werden altijd werden aangenomen puur op basis van skills. Tegenwoordig zien we steeds vaker dat deze professionals zelf de vertaalslag moeten maken tussen data en de business; en daarom ook communicatief sterk moeten zijn.

  1. 4. Transparantie

Je kunt er van alles van vinden, maar wil je een getalenteerde Millennial aan tafel krijgen, dan zal je transparant moeten zijn als bedrijf. Deze jonge generatie is opgegroeid met ontzettend veel keuzevrijheid. En in de aantrekkende arbeidsmarkt is er ook echt wat te kiezen. Daarom moeten bedrijven zich laten zien. Hoe leuk is het om er te werken? Hoeveel uur werk je daadwerkelijk? En wat krijg je daar allemaal voor terug?

  1. 5. Van formeel naar informeel

De trend naar transparantere bedrijven zet zich door in het feit dat steeds meer bedrijven - ook grote corporates - niet meer zo formeel zijn als dat ze waren. Daar lopen mensen nu ook gewoon op sneakers en in een nette spijkerbroek in plaats van jasje-dasje. Dat sluit ook weer aan bij persoonlijk zijn (nummer 2 in onze lijst).

  1. 6. Arbeidsvoorwaarden verbreden

Elk bedrijf lijkt het motto ‘work hard play hard’ te hebben geadopteerd. Playgrounds in kantoorpanden: we zien ze bijna overal. En bedrijven die nog een stapje verder gaan integreren werktijden met momenten voor mindfullnes door bijvoorbeeld tijdens de lunch een stukje te gaan wandelen in de natuur. Een focus op gezondheid wordt steeds meer een manier om nieuw talent aan te trekken (denk aan gezond eten en samen sporten). Een goed secundair arbeidsvoorwaardenpakket gaat voor bedrijven echt een verschil maken om de juiste mensen aan te trekken. 

Ps: kandidaten vragen ook weer naar een goede pensioenregeling!

  1. 7. Flexwerken wordt omgekeerd

Flexwerken leek een grote trend in de afgelopen jaren. Wij zien dat deze trend wordt omgekeerd: werktijden worden wel verruimd, maar flexwerken wordt minder gewaardeerd. Door agile werken en scrum teams zit je steeds vaker in overleg. Wel zo handig als je dan op kantoor bent! Er komt wel steeds meer ruimte om eerder of later te beginnen met werken. En intern worden organisaties ook flexibeler. ’s Ochtends in één kantoortuin je laptopje ergens inpluggen; zo maak je meteen weer kennis met andere collega’s, uit andere disciplines.

  1. 8. Op tekenles

Op tekenles? Jazeker. Snel een leeuwtje kunnen tekenen lijkt misschien totaal nutteloos, maar voor de Chapterlead bij ING is het soms heel handig om een scrum brainstorm te faciliteren. Wij vinden dit persoonlijk een hele leuke trend. Wil je dit jezelf aanleren? Lees Creative Confidence.

  1. 9. Online

Online! Ja, je hoort het overal: we noemen het toch nog maar een keer, omdat er nog best veel traditionele marcommers zijn die weinig tot niks van online marketing weten. Esmee, onze Senior Recruitment Consultant voor marcom rollen, raadt iedereen aan om als de wiedeweerga een online opleiding of training te doen. Esmee: ‘’Er is geen één rol meer zonder een online component.’’

  1. 10. Man/ vrouw maakt minder uit

Man of vrouw: ook voor mannen is het steeds geaccepteerder om 32 uur te werken. En door het nieuwe reageerakkoord kunnen ook mannen makkelijker vijf weken met verlof (RTL).

  1. 11. Duurzaamheid

Dopper, Tony’s Chocolonelys, Van der Bron: iedereen wil werken bij een duurzaam bedrijf. Waarom? Mensen willen een baan waarbij ze bijdragen aan een betere wereld. Onze klant Eneco haalt op die manier veel professionals aan boord.

  1. Conclusie

Onze conclusie: de overall trend voor 2018 is dat werken weer leuk moet zijn! Wil jij een baan die beter aansluit bij jouw werkervaring en persoonlijkheid? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met één van onze Recruitment Consultants: info@weknowpeople.nl  

Reageer

Deel dit artikel
WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close