Blog & Nieuws

Lees hier al onze blogs en nieuws rondom het thema arbeidsmarkt

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

10 cv tips om succesvol te solliciteren

Kulve 18-9-2018 12:23
Categorieën: Alles, Solliciteren en cv

Spreid jij jouw kansen door te reageren op meerdere vacatures? Of wacht jij juist op die ene functie die volledig bij jouw ambitie en wensen aansluit? In beide gevallen is het jouw cv die ervoor moet zorgen dat jij uitgenodigd wordt voor een gesprek. Het cv is de eerste indruk die een recruiter of opdrachtgever van jou krijgt. In dit blog geven wij jou tien cv tips die ervoor zorgen dat jouw cv boven aan de stapel komt te liggen.

  1. 1.    Een eenvoudige checklist voor je cv: 3 elementen 

Een sterk cv belicht de volgende drie dingen:

  • Persoonlijkheid

Bij WeKnowPeople werven we op basis van werkervaring, ambitie én persoonlijkheid. Persoonlijkheid is een belangrijke factor die bepaalt of jij en de werkgever een match zijn. Ga naast werkervaring en opleidingen dus ook in op jouw sociale skills en competenties. Begin bijvoorbeeld het cv met een summary waarin je jezelf in één of twee zinnen beschrijft. Een goed voorbeeld:

"Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging waar ik mijn ruime ervaring als Data Analist kan overdragen aan een team. Een functie waarin ik een team kan coachen, maar daarbij ook zelf nog bezig ben met data analyse. Het liefst in de financiële of energiesector en bij een organisatie waar ze werken via de scrum methode.’’

  • Werkervaring

Jouw cv draait uiteraard ook om jouw werkervaring, want voor de meeste banen is er een aantal jaar ervaring in het vakgebied vereist. Zorg ervoor dat je relevante werkervaring bovenaan het cv plaats en dat je deze ook toelicht. Minder relevante ervaring kan je in bullet points opsommen en eventueel later in een gesprek toelichten. 

  • Ambitie

Als jij een vervolgstap in je carrière gaat maken dan wil je natuurlijk dat dit een stap vooruit is. Laat op jouw cv daarom weten wat je zoekt in een volgende baan. Wees ook niet bang om in te gaan op de details: als iets niet bij jouw ambities past kan je dat net zo goed meteen aangeven. Welke functie wil je bekleden, in welke sector wil je werken; noem het vooral! Maar zorg er ook voor dat je niet te snel een functie afwijst. Wat we daarmee bedoelen lees je hier.

  1. 2.    Maak geen algemeen cv: pas jouw cv aan voor het vakgebied waarin je werkt

Ook het vakgebied waarin je werkzaam bent bepaalt hoe jouw cv eruit hoort te zien. Werk jij in de creatieve industrie, dan kan een unieke lay-out je helpen om op te vallen (zie cv tip 8). Als Marketing of Communicatie Professional zijn juist de details van jouw werkervaring van belang. Vooral de naam van de werkgever en de periode waarin je daar gewerkt hebt is daarbij vaak relevant. Bij Data Specialisten is dat weer anders. Voor jou als Data Professional is het verstandig om je cv te beginnen met de opleiding(en) die je gevolgd hebt, met een toelichting van de interessante vakken of projecten. Wij schreven eerder blogs die specifieker in gaan op cv tips voor Digital, Data en Marcom professionals.
 

  1. 3.    Alsjeblieft, let op taal (en taalvouten)

Hier op kantoor horen wij af een toe een Recruitment Consultant hardop zuchten: het komt helaas nog al eens voor dat er taalfouten in een cv staan. Zowel spelling als grammaticale fouten zijn echt een no go. Zo begon laatst een opdrachtgever te twijfelen aan de skills van een potentiële nieuwe werknemer, door een spellingfout op het cv. Dat is gelukkig wel weer goed gekomen ;).

  • Check, check, dubbelcheck: je kan jouw cv altijd even uitprinten en door iemand anders laten lezen.
  1. 4.    Say cheese!

Wel of geen foto op je cv? De Consultants bij WeKnowPeople zijn het er unaniem over eens: wel doen! Met een foto wordt je cv veel beter onthouden en het geeft gelijk een eerste indruk van jou als persoon. Tips voor een goede foto geeft Recruitment Consultant Karin je in dit blog.

  1. 5.    Zet je cv het liefst op 1 pagina (of 2)

Recruiters zien heel veel cv’s voorbij komen. Het is daarom belangrijk dat zij een snelle scan kunnen maken. Maak jouw cv dus scan-vriendelijk. Houd het op één pagina en als het echt moet twee, maximaal. Nu hoor ik je al denken: Hoe zet ik al mijn werkervaring, persoonlijkheid én ambitie nou op één A4-tje? Dit doe je door jouw cv te finetunen voor de vacature waarop je solliciteert. Dus relevante werkervaring met toelichting en de rest (eventueel) in bullet points eronder. Verder een korte persoonlijke intro van één of twee zinnen over jouw passie en ambitie. Nog even de specifieke cv tips voor jouw vakgebied checken en voilà: jouw cv staat! Als je dan ook nog werkt met kopjes en een duidelijke structuur, dan kan je dit makkelijk per vacature aanpassen.

  1. 6.    In de praktijk: hoe maak je een goed cv?

Als je geen Graphic Designer bent dan kan de lay-out van een cv een lastig punt vormen. Gelukkig zijn er een aantal tools die jou een handje kunnen helpen. Word heeft verschillende templates die je kan gebruiken voor een cv, van strak en zakelijk tot creatief. Ook Canva biedt gratis opties voor het maken van een mooi cv. Hier kan je kiezen voor o.a. een creatief, modern, corporate of simpel cv. Je kan zelfs kiezen voor een infographic design.

Ben je juist heel creatief en vind je het leuk om te spelen met het uiterlijk van jouw cv? Dan mag je, als dit past bij jouw werkveld (zie cv tip 2), out of the box denken. Maak bijvoorbeeld een video of een game van je cv. Of match de lay-out met de huisstijl van het bedrijf waarvoor je solliciteert. In de creatieve sector heb je bij een origineel design gelijk een streepje voor! Bekijk op YouTube een aantal cv video’s ter inspiratie!
 

  1. 7.    LinkedIn is jouw online cv 

LinkedIn functioneert als jouw online cv. Vandaar dat wij dit hebben opgenomen dit rijtje cv tips. Voor LinkedIn zijn er een aantal dingen waar je extra op moet letten. Om te beginnen de functietitel. Als je openstaat voor nieuwe job opportunities, maak deze titel concreet. Dus geen “droomcoach of identiteitsontdekker”; en liever ook geen creatieve duizendpoot of carrièretijger. Paul schreef hierover in zijn blog 'De LinkedIn Diertuin'. Deze titels zijn creatief en opvallend, maar zorgen er ook voor dat je moeilijk vindbaar bent op LinkedIn voor Recruitment Consultants.

Dan de summary, het korte stukje bovenaan je profiel waarin je de lezers vertelt wie je bent, wat je doet en wat je wil. Voor de summary is het belangrijk om vooraf de insteek van jouw tekst te bepalen. Voor wie schrijf je de summary en op welke manier ga je dat doen? In dit blog vind je meer concrete tips daarover.

In tegenstelling tot je cv is er op LinkedIn wel genoeg ruimte voor het toelichten van jouw werkervaring. Doe dit dus ook vooral! Geef aan voor welke periode je ergens gewerkt hebt en wat je in die tijd bereikt hebt. Benoem interessante projecten en vertel wat de resultaten waren (en wat jouw aandeel daarin was). Dit kan je doen onder de kopjes ervaring en opleiding.

En vergeet je foto niet, want ook op LinkedIn is deze heel belangrijk! Hiervoor geldt hetzelfde als bij cv tip 4.

  1. 8.    Optioneel: een online portfolio 

Naast LinkedIn en jouw cv kan je ook een online portfolio maken. Vooral voor Graphic Designers of andere creatieve functies is het belangrijk om aan te kunnen tonen hoe jouw werk eruit ziet. Op de portfolio website kan je projecten delen waaraan je gewerkt hebt. Zie het als een uitgebreid online cv. Een website waarop je jezelf presenteert, je contactgegevens neerzet en waar je natuurlijk laat weten voor wat voor opdrachten je beschikbaar bent. Een persoonlijke favoriet van Junior Content Creator Maaike vind je hier.

  1. 9.    Duidelijk en concreet

Als laatste willen we je nog op het hart drukken om duidelijk en concreet te blijven. Zowel op je cv als op LinkedIn en eventuele andere online platformen. Nog even samenvattend hoe je daarvoor zorgt:

  • Gebruik kopjes en bullet points om voor jezelf en een ander overzicht te creëren. Zo is het cv makkelijk te scannen en kan je het zelf ook snel aanpassen voor een bepaalde vacature.
  • Licht brede en abstracte termen toe. Als jij jezelf een go-getter of een spin in het web noemt dan is hier ook een uitleg bij nodig. Op welke manier ben jij een spin in het web?
  • Houd jouw doelgroep in je achterhoofd. Wat wil de lezer van jou weten? Bedenk van tevoren wat jouw tone of voice (zie cv tip 3) wordt en welke keywords aantrekkelijk zijn om regelmatig terug te laten komen. Op deze manier zorg je ervoor dat je cv, LinkedIn profiel of online portfolio concreet en SEO-proof is!
  1. 10. Wij helpen je graag verder

Als je solliciteert op een vacature via WeKnowPeople en je wordt uitgenodigd op gesprek, dan kan een van onze Consultants direct feedback geven op jouw cv. Zij vertellen jou dan ook hoe je dit nog kan optimaliseren.

Heb je hier interesse in, maar zie je niet direct een passende vacature op onze website? Neem dan even contact op met Marketing en Communicatie Medewerker Irene via Irene@weknowpeople.nl. Dan gaan wij alsnog kijken of we iets voor je kunnen betekenen! 

Reageer

Deel dit artikel
WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close