Over werken

Lees hier al onze blogs over werken, de arbeidsmarkt en trends & nieuws.

Mensen verbinden. Dat doen we niet alleen via recruitment, maar ook door positieve, inhoudelijke en inspirerende content te delen.

Recruitment lijkt verdomd veel op Marketing

Kulve 10-10-2017 13:18
Categorieën: Alles, Over WeKnowPeople

De week van Esmee… 

In mijn job als Recruitment Consultant bij WeKnowPeople houd ik mij dagelijks bezig met het matchen van kandidaten en opdrachtgevers in het marketing vakgebied. Ik vraag mij af of de kandidaten die ik spreek zich er bewust van zijn dat de vakgebieden Recruitment en Marketing eigenlijk heel veel overlap hebben. Zie jij de overeenkomsten niet? Ik leg je uit waarom.

 

  1. Recruitment en marketing 

Wikipedia definieert een Recruiter nog als ‘een persoon die als beroep werknemers zoekt’. Deze omschrijving is naar mijn idee wel aan vernieuwing toe. Het zoeken naar werknemers heeft de afgelopen jaren een totaal andere dimensie gekregen.

''De definitie van Recruiter op Wikipedia is wel aan vernieuwing toe.''

Tegenwoordig moet je als Recruitment Consultant van alle markten thuis zijn om succesvol te zijn in het recruitment vak. Een succesvolle Recruiter kruipt steeds vaker in de huid van Marketeer. Door de groei van onder andere online kanalen en de invloed van Employer Branding zie ik steeds meer overlap in de rol van Recruiter en de Marketeer. Recruitment lijkt verdomd veel op Marketing! Laat ik 3 voorbeelden noemen:

  1. 1. Customer Experience

Van essentieel belang voor een Marketeer; hetzelfde geldt voor een Recruiter. In de rol van Recruitment Consultant overtuig je de kandidaat om te solliciteren voor die ene job. Het employer brand speelt voor ons als bureaurecruiters altijd op meerdere vlakken een essentiële rol. Niet alleen het imago van onze opdrachtgevers moet overtuigend worden neergezet; de klantbeleving van de merkidentiteit van WeKnowPeople is minstens net zo belangrijk.

Ik ga met mijn kandidaten vaak een lange termijn relatie aan; zij worden onze ambassadeurs bij bestaande en potentiële nieuwe opdrachtgevers. De juiste customer experience tijdens een intake bij WeKnowPeople is hierbij dan ook essentieel.

  1. 2. Doelgroepbenadering in recruitment marketing 

Als Marketeer doe je onderzoek naar jouw doelgroep. Communicatie pas je aan op basis van doelgroep segmentatie of persoonlijke 1-op-1 marketing. Ook ik ben hier dagelijks mee bezig.

Mijn doelgroep ben jij - de professional - en ik zoek uit of je open staat voor een nieuwe stap in jouw carrière. Ik zoek op LinkedIn in specifieke regio’s, vakgebieden en skillsets. Kom ik in contact met een potentiële kandidaat? Dan pas ik mijn communicatie aan op deze persoon, zodat mijn kans om hem of haar te enthousiasmeren over een vacature wordt vergroot. In andere woorden: marketing

  1. 3. Externe Marketing Communicatie

Na het bepalen van de juiste doelgroep maak je als Marketeer vervolgens je product of dienst bekend bij de doelgroep via externe communicatiemiddelen. Net als een Marketeer ben ik als Recruitment Consultant voor elke vacature op zoek naar de juiste middelen om de juiste aandacht te krijgen voor de betreffende job.

In samenwerking met ons marketing team plaats ik de ene vacature in een jobslot op LinkedIn, de andere zet ik op onze social media pagina, en de derde promoot ik via sponsored updates. 

  1. Tot slot

Bovengenoemde aspecten zijn een aantal overeenkomsten die ik dagelijks ervaar in mijn baan als Recruitment Consultant. Voor mij ligt de kracht van ons bureau in onze specialismen. Het feit dat ik zelf dagelijks bezig ben met marketing, maakt dat ik zowel de vacature als de professional goed begrijp. Zo kom ik tot de perfecte match! 

''Geloof mij, het geeft echt een extra dimensie aan een intakegesprek als je elkaar herkent als vakgenoten, terwijl je dat op papier eigenlijk niet bent.''

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt om te ervaren hoe het voelt jezelf te herkennen in een Recruiter? Kom zeker eens langs bij WeKnowPeople op kantoor in Haarlem! Wellicht kunnen we samen sparren over een nieuwe definitie van “Recruiter” in Wikipedia. Geloof mij, het geeft echt een extra dimensie aan een intakegesprek als je elkaar herkent als vakgenoten, terwijl je dat op papier eigenlijk niet bent.

Ik ben te bereiken via Esmee@weknowpeople.nl

Laten we contact houden,

Esmee

Reageer

Deel dit artikel
WeKnowPeople gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?
Close