AI en marketing | We Know People

Maak je klaar voor het AI-marketing tijdperk

Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie, AI) verandert de marketingwereld radicaal.

Het Microsoft Work Trend Index 2025 schetst een toekomst waarin AI de kern vormt van moderne bedrijven, en noemt dit "Frontier Firms". 

Deze bedrijven combineren menselijke creativiteit met AI-gestuurde efficiëntie. Dit leidt tot grote, structurele veranderingen in de manier waarop marketing en marketing teams werken. 

Marketing as we know it
, zal voorgoed veranderen.

Frontier Firms zijn bedrijven en organisaties die AI volledig integreren in hun dagelijkse bedrijfsvoering, marketingstrategieën en besluitvorming. Deze bedrijven onderscheiden zich doordat hun medewerkers intensief samenwerken met slimme AI-tools, zoals generatieve AI, predictive analysis en marketing automation. Dat levert deze bedrijven betere prestaties, diepere klant engagament en een sterke concurrentiepositie.

De impact van AI op de marketing in jouw organisatie?

AI verandert het speelveld voor (digital) marketing door:

  • Hyperpersonalisatie Met marketingtools zoals gepersonaliseerde e-mailcampagnes, dynamische advertenties en predictive content marketing spreek je klanten individueel aan. AI analyseert real-time data en voorspelt wat jouw doelgroep nodig heeft, voordat zij het zelf weten.
  • Marketing automation  AI maakt repetitieve taken zoals social media-posting, e-mailmarketing en lead nurturing efficiënter. Hierdoor ontstaat ruimte voor marketeers om strategische en creatieve taken uit te voeren.
  • Real-time Data-analyse AI-tools bieden marketeers diepgaande, real-time klantinzichten. Predictive analytics en customer journey mapping worden eenvoudiger en beter, waardoor je sneller kunt inspelen op trends en gedragsveranderingen bij klanten.
  • Generatieve AI zoals ChatGPT maakt het mogelijk sneller en slimmer creatieve content te produceren, van pakkende advertentieteksten tot uitgebreide blogartikelen, video's en podcasts.

Op weg naar AI driven marketing

Bedrijven zijn vaak georganiseerd rondom disciplines zoals financiën, marketing en techniek, met hun eigen expertise. Maar met ChatGPT of Gemini heb je nu direct toegang tot specialistische kennis en verandert de organisatiestructuur naar een 'work chart'—een dynamische structuur waarin teams zich vormen rond doelen of om een resultaat te bereiken. AI-tooling zorgt ervoor dat medewerkers hun potentieel maximaal benutten en sneller en effectiever. Denk aan bijvoorbeeld de werkwijze bij de productie van een film, waarbij een team wordt samengesteld voor het filmproject en weer uit elkaar gaat zodra die af is. Met AI als onderzoeksassistent, analist of creatieve partner kan jouw bedrijf nu ook snel efficiënt teams samenstellen, met de juiste expertise op het juiste moment—zonder reorganisatie. “We hoeven niet bij elke opdracht een aparte strateeg in te schakelen. Iedereen [...] heeft via ons platform toegang tot alle aanwezige kennis.” Uit recent onderzoek van Harvard blijkt ook dat AI helpt om barrières te doorbreken: R&D-teams produceren commercieel aantrekkelijkere producten, terwijl commerciële teams technische oplossingen makkelijker omarmen. 

Wij zien in AI een mooie kans voor bedrijven om hun groeipotentieel volledig te benutten. Companies thrive when people flourish. We. Know. People.

Start je AI journey hier

In drie stappen naar AI driven marketing 

Hoe implementeer je AI in jouw organisatie?  

  1. Start met Experimenteren: Introduceer AI-tools zoals HubSpot AI, Salesforce Einstein of Adobe Sensei om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw organisatie.

  2. Opleiding en Ontwikkeling: train je marketingteam in nieuwe AI-technologieën en toepassingen.

  3. Innovatie mindset: stimuleer een cultuur van nieuwsgierigheid en innovatie om AI-technologie optimaal te benutten.


De transformatie van je marketing discipline en marketing team zal geleidelijk en met vallen opstaan gaan. Uiteindelijk zal AI evolueren binnen je organisatie:

  • AI als Assistent: AI ondersteunt basis marketingactiviteiten zoals contentcreatie en klantsegmentatie.
  • AI als collega: AI werkt samen met marketeers om complexe campagnes en analyses uit te voeren.
  • AI als operator: AI neemt totale marketingprocessen over onder supervisie van je marketeers.


Starten met AI voor jouw marketing

We weten hoe belangrijk het is om voorop te lopen in digital marketing innovatie. Door transformatie en integratie van AI in je marketing discipline maak je jouw organisatie klaar voor de toekomst. 

Wij adviseren en helpen je graag in dit proces. Waar staat je organisatie nu en welke vragen heb je over AI in je marketing discipline? We. Know. People.