Frontier Firms zijn bedrijven en organisaties die AI volledig integreren in hun dagelijkse bedrijfsvoering, marketingstrategieën en besluitvorming. Deze bedrijven onderscheiden zich doordat hun medewerkers intensief samenwerken met slimme AI-tools, zoals generatieve AI, predictive analysis en marketing automation. Dat levert deze bedrijven betere prestaties, diepere klant engagament en een sterke concurrentiepositie.
AI verandert het speelveld voor (digital) marketing door:
Bedrijven zijn vaak georganiseerd rondom disciplines zoals financiën, marketing en techniek, met hun eigen expertise. Maar met ChatGPT of Gemini heb je nu direct toegang tot specialistische kennis en verandert de organisatiestructuur naar een 'work chart'—een dynamische structuur waarin teams zich vormen rond doelen of om een resultaat te bereiken. AI-tooling zorgt ervoor dat medewerkers hun potentieel maximaal benutten en sneller en effectiever. Denk aan bijvoorbeeld de werkwijze bij de productie van een film, waarbij een team wordt samengesteld voor het filmproject en weer uit elkaar gaat zodra die af is. Met AI als onderzoeksassistent, analist of creatieve partner kan jouw bedrijf nu ook snel efficiënt teams samenstellen, met de juiste expertise op het juiste moment—zonder reorganisatie. “We hoeven niet bij elke opdracht een aparte strateeg in te schakelen. Iedereen [...] heeft via ons platform toegang tot alle aanwezige kennis.” Uit recent onderzoek van Harvard blijkt ook dat AI helpt om barrières te doorbreken: R&D-teams produceren commercieel aantrekkelijkere producten, terwijl commerciële teams technische oplossingen makkelijker omarmen.
Wij zien in AI een mooie kans voor bedrijven om hun groeipotentieel volledig te benutten. Companies thrive when people flourish. We. Know. People.
De transformatie van je marketing discipline en marketing team zal geleidelijk en met vallen opstaan gaan. Uiteindelijk zal AI evolueren binnen je organisatie: